Google introduceert geen nieuwe trackers na cookies
Dat stelt het bedrijf in een blogpost. Google stelt al een tijdje dat het binnen Chrome graag komaf wil maken met third-party cookies. Nu heeft het echter bevestigd dat het na het wegwerken van cookies geen nieuwe technologieën zal ontwikkelen om individuele gebruikers te volgen.
Privacy als hoofdzorg
Volgens het bedrijf wil het hiermee de focus leggen op de bescherming van de privacy van gebruikers: “Als digitale advertenties niet evolueren om de groeiende bezorgdheid die mensen hebben rond hun privacy aan te pakken, samen met hoe hun persoonlijke identiteit wordt gebruikt, dan brengen we de toekomst van het vrij en open web in gevaar”, aldus David Temkin, directeur bij Google voor Product Management, Ads Privacy en Trust. “Het internet open en toegankelijk houden voor iedereen eist dat we allemaal meer doen om privacy te beschermen – en dat houdt niet enkel een einde in voor third-party cookies, maar ook voor elke andere technologie die gebruikt wordt voor het tracken van individuele personen als ze op het web browsen.”
Dat houdt echter niet in dat Google hiermee een einde maakt aan gepersonaliseerde advertenties. Het bedrijf werkt aan een nieuwe advertentietool op het FLoC-API-systeem (Federated Learning of Cohorts). Daarbij worden analyses gemaakt van het gedrag van een gebruiker. Deze patronen zorgen er dan voor dat de gebruiker in een bepaalde doelgroep terechtkomt, waarna deze groepen dan kunnen worden verkocht voor gerichte advertenties. In maart wordt de eerste bèta van dit systeem verwacht.
Verouderde cookies
Cookies hebben reeds een tijdje wat imagoschade opgelopen, gezien hun gebrek aan transparantie rond de data die ze verzamelen. De Europese verplichting om het gebruik van cookies te melden aan gebruikers hielp daar niet bij. Ze bestaan uit trackers die jouw bezoek aan bepaalde websites bijhouden. Deze kunnen voor veel verschillende doeleinden worden gebruikt, waaronder bij gepersonaliseerde advertenties. De browsers Safari en Firefox hebben reeds besloten om de third-party cookies te blokkeren. Of we daarmee de vervelende cookie-notificaties zien verdwijnen, is nog onduidelijk.
Volgens sommigen zou het bedrijf met de implementatie van het eigen systeem zijn greep op de markt kunnen vergroten. Ook al belooft Google dat hiermee alle data anoniem blijven, toch heeft het reeds de aandacht getrokken van privacy-waakhonden.