Google test advertenties zonder tracking in Chrome
Eind 2020 maakte Google bekend dat het werkte aan een nieuw advertentiesysteem waarbij derde partijen zonder trackingcookies toch advertenties kunnen tonen. Dat nieuwe systeem heeft de naam Privacy Sandbox gekregen. Zoals de naam aangeeft wil de zoekmachinegigant zijn advertentiesysteem privacyvriendelijker maken. Daar tegenover staat natuurlijk dat zijn inkomsten zullen dalen, dus is er een soort alternatief nodig waarbij adverteerders hun doelgroep wel nog kunnen bereiken. Dat heeft het bedrijf laten weten in een productupdate.
Privacy Sandbox
Natuurlijk moet het bedrijf ook geld kunnen verdienen, daar moet de Privacy Sandbox voor zorgen. Binnen die Sandbox gaat Google aan het werk met Federated Learning of Cohorts of kortweg FLoC. Dat systeem maakt het mogelijk dat adverteerders hun doelgroep kunnen bereiken zonder dat ze daar trackingcookies voor nodig hebben.
FLoC werkt als volgt: alle doelgroepen zullen in de Sandbox opgedeeld worden in cohorten. Dat zijn groepen die worden gebouwd gebaseerd op basis van interesses en de websites die gebruikers bezoeken. Het voordeel hiervan is dat de gegevens lokaal worden opgeslagen in Chrome waardoor Google zich sterk maakt dat het een privacyvriendelijk alternatief heeft ontwikkeld.
Testing
Momenteel werkt het bedrijf binnen de V.S. al met testgroepen. Het is niet duidelijk om welke landen het exact gaat maar in Europa zou er geen sprake zijn van testing. Een van de redenen dat de zoekmachinegigant nog niet aan de slag kan met FLoC heeft te maken met onze GDPR-wetgeving die daar momenteel nog niet op zal afgestemd zijn.
Echter zou die privacyvriendelijke Sandbox en FLoC niet zijn wat het bedrijf ons wil doen geloven. In de V.S. en het V.K. zijn al heel wat stemmen opgegaan die hun zorgen over het systeem hebben geuit. Volgens de Zuid-Afrikaanse Electronic Frontier Foundation zou de Privacy Sandbox een zeer slecht idee zijn. Die organisatie houdt zich al sinds 1990 bezig met burgerrechten en internet.