Consument lust elektrische wagen wel, maar twijfelt door prijs
Dat blijkt uit de jaarlijks enquête van OC&C Strategy Consultants, waarover Reuters bericht. De aankoopprijs van een EV ligt nog altijd aanzienlijk hoger dan die van een wagen met verbrandingsmotor. Toch stellen de enquêteurs vast dat steeds meer consumenten aan een elektrische wagen denken. Het enige dat hen afremt, is de aankoopprijs. Het lijdt nog maar weinig twijfel dat overheidssubsidies nodig zullen zijn om de klimaatdoelstellingen en de verkoopsdoelen te behalen.
OC&C bevroeg tussen december en januari 7.500 consumenten uit Europa en de Verenigde Staten over hun intenties. De enquête was dit jaar relevanter dan ooit omdat constructeurs een versnelling hoger geschakeld zijn. Ze stelden bijna allemaal nieuwe elektrische modellen voor en legden ook deadlines op om alleen nog elektrische modellen te produceren. Geenenkel merk wil een achterstand oplopen tegenover de concurrentie en Tesla, dat de elektrificatie heeft doen versnellen.
Minder zorgen om rijbereik
In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië zegt meer dan de helft van de bestuurders dat ze voor hun volgende auto aan een volledig elektrisch model denken. Opvallend is dat Duitse en Amerikaanse consumenten iets meer vasthouden aan de verbrandingsmotoren: iets minder dan de helft wil straks al elektrisch rijden. Toch is dat voor die twee laatsten respectievelijk 81 en 61 procent meer dan een jaar geleden.
Terwijl de zorgen over het beperkte rijbereik van EV’s en het gebrek aan laadpalen vorig jaar nog de grootste zorgen waren, vormt de aankoopprijs nu het grootste struikelblok. Van de consumenten die aan een elektrische wagen denken, zei amper 7 op de 10 dat ze meer dan 500 dollar extra zouden willen betalen, tegenover een gelijkaardige wagen met een verbrandingsmotor. Zonder subsidies lijkt dat dus onwaarschijnlijk.
Logischerwijze gebeurt de overstap naar elektrisch rijden een stuk sneller in Europese landen waar de overheid stevig tussenbeide komt. In de VS wil de regering-Biden zwaar investeren in elektrificatie, met onder meer 100 miljard dollar aan aankooppremies en 15 miljard dollar om 500.000 nieuwe laadstations te installeren.