Test Aankoop: ‘Klanten Proximus krijgen kosten voor ongewilde streamingabonnementen aangerekend” (update)
Update 14u31: We hebben een statement ontvangen van Proximus over de aanklacht van Test Aankoop. Het is niet ongebruikelijk dat externe abonnementen worden verrekend via de telecomfactuur. Voor dergelijke samenwerkingsakkoorden heeft Proximus een strikte evaluatieprocedure om te voorkomen dat dienstverleners klanten misleiden. Proximus kan de samenwerking opzeggen als de regels overtreden worden. Bij klachten treedt de telecomperator op als facilitator tussen klant en dienstverlener, maar het behandelen van de klacht valt onder de wettelijke verplichtingen van de dienstverlener. Proximus zal de situatie verder opvolgen en indien noodzakelijk bijkomende maatregelen treffen.
Origineel artikel 12u: Test Aankoop heeft de telecomoperator al in gebreke gesteld voor het aanreken van extra kosten voor streamingabonnementen waar klanten zelfs niets vanaf wisten. Naar eigen zeggen zouden al honderden klanten van Proximus een klacht hebben ingediend bij de consumentenbond. Twee streamingdiensten worden in die klachten veelvuldig genoemd: LiveFootball.tv en Demon Games. De eerste is een streamingplatform voor het bekijken van internationale voetbalwedstrijden, de tweede voor het streamen van videogames op je smartphone.
Niet geheel toevallig zijn beide applicaties eigendom van een Brits bedrijf genaamd PM Connect. Een woordvoerder van Test Aankoop legt aan De Morgen dat dit bedrijf een ‘zeer agressieve vorm’ van zakendoen hanteert. Het bedrijf stuurt pop-upadvertenties uit naar internetgebruikers. Instinctief klikt de consument die pop-ups zo snel mogelijk weg. Maar wat de consument niet weet is dat de applicaties dat schijnbaar interpreteren als het afsluiten van een abonnement. Bijgevolg verschijnt op de volgende telecomfactuur een extra bedrag voor externe streamingabonnementen. Dit bedroeg in de meeste gevallen ongeveer vijf euro. Test Aankoop gaat PM Connect aanklagen bij telecomregulator BIPT en de economische inspectie.
Test Aankoop stelt Proximus in gebreke
Maar volgens Test Aankoop draagt Proximus als aanbieder van telecomdiensten ook de medeverantwoordelijkheid. De consumentenbond vindt het in de eerste plaats ongehoord dat Proximus samenwerkt met een partner die de Belgische contractwetgeving aan zijn laars lapt. Ook zou de telecomoperator te weinig doen om klachten van klanten te behandelen. Telecomoperatoren hebben een wettelijke verplichting om klachten over externe diensten aan te kaarten. Test Aankoop pleit vervolgens voor een soepelere procedure om terugbetalingen voor telecomdiensten sneller te doen verlopen. Nu ligt de verantwoordelijkheid bijna volledig bij de consument.
Proximus heeft zelf nog geen officiële reactie uitgestuurd. Het verhaal zal dus ongetwijfeld nog een vervolg krijgen. Kijk je telecomfacturen dus maar goed na. Heb je zelf onregelmatigheden op je factuur ontdekt? Via de online klachtenbox van Test Aankoop kan je een klacht indienen.
Lees meer: “PS5-controller is ontworpen om snel stuk te gaan”