Signal adverteert op Facebook om privacyschending aan te tonen
Signal besloot om Facebooks advertentiesysteem tegen hen te gebruiken. Dat deed de berichtenapp door opvallende boodschappen te verpakken als advertentie. Signal wou ermee aantonen hoeveel Facebook eigenlijk over jou weet, dankzij de gegevens die verzameld worden voor advertenties op maat.
“Je kreeg deze advertentie te zien omdat je een pasgetrouwde pilatesinstructeur bent die verzot is op cartoons. Deze advertentie gebruikte je locatie om te zien dat je in La Jolla bent. Je houdt ook van blogs over ouderschap en overweegt een LGBTQ-adoptie”, luidt een van de Facebook-ads die Signal liet publiceren. De berichtenservice deelde op zijn blog de verschillende varianten.
Account geblokkeerd
Facebook was daar duidelijk niet mee opgezet. Signals actie veroorzaakte een kleine rel tussen beide bedrijven, die zelf hun eigen versie van de feiten verkondigen. Signal zegt dat ze de ludieke protestboodschappen konden samenstellen dankzij de tools die Facebook aan adverteerders geeft. “Facebook is bereid om informatie over de privélevens van zijn gebruikers te verkopen, tenzij daarmee bekendgemaakt wordt hoe die gegevens gebruikt worden”, vindt Signal.
De berichtendienst zegt dat Facebook zijn account geblokkeerd heeft. “Transparant zijn over hoe Facebook persoonlijke gegevens verzamelt voor advertenties is blijkbaar genoeg om geblokkeerd te worden. In Facebooks wereld is het blijkbaar alleen toegestaan om die gegevens te gebruiken als je tegen het doelpubliek niet zegt vanwaar ze komen”, concludeert Signal in zijn mededeling.
Facebook ontkent
Facebook liet aan Alex Heath van The Information weten dat “het puur om een stunt van Signal gaat” en dat ze “deze advertenties niet eens hebben proberen publiceren”. Facebook zou de advertentie-account van Signal geblokkeerd hebben voor een betalingskwestie die hier los van staat.
Mark Zuckerberg heeft momenteel wellicht andere katten te geselen. Zo wil Apple zijn iOS-beleid omgooien. Wie apps voor iPhone of iPad ontwikkelt, moet zijn gebruikers om expliciete toestemming vragen in het kader van gegevensverzameling voor advertentiedoeleinden. Facebook is bang dat zijn businessmodel rond advertenties (en dat van deelnemende bedrijven) op de helling komt te staan.