Android Auto bezorgt Google mogelijk kater van 100 miljoen euro
De lokale mededingingsautoriteit vindt dat Google zijn machtspositie misbruikt heeft om Android Auto een oneerlijk voordeel te geven. Dat meldt Reuters. Googles infotainmentsysteem voor in de wagen zou kleinere app-ontwikkelaars als Enel X (met de toepassing JuicePass) bewust van Android Auto geweerd hebben. JuicePass is een app die bestuurders elektrische laadstations helpt vinden en reserveren.
“Hoewel Google dergelijke diensten nog niet zelf aanbiedt via Maps, verhindert de techreus Enel X om een solide user base op te bouwen. En dat al twee jaar lang, net nu de verkoop van elektrische voertuigen begint te stijgen”, meent de antitrust-instelling.
Android Auto openstellen
De Italiaanse mededingingsautoriteit legt Google daarom de hoge dwangsom op. De antitrust-instelling overhandigde ook een verzoek met gedetailleerde instructies voor Google. “Op die manier moet er een einde komen aan het misbruik en de negatieve effecten van de uitsluiting van Enel X Italia”, klinkt het resoluut. Google zou niet alleen JuicePass moeten toelaten, maar ook andere ontwikkelaars de kans moeten geven om apps te ontwikkelen voor het infotainmentsysteem in de wagen.
Google heeft niet gezegd waarom JuicePass niet goedgekeurd werd voor zijn infotainmenttoepassing. Een woordvoerder reageerde wel al aan Reuters. Die zei dat Google het “met alle respect oneens is met de beslissing van de mededingingsautoriteit”. De richtlijnen voor Android Auto zijn nog een stuk strenger dan die voor de Play Store. Veilig gebruik van de apps tijdens het rijden moet immers gegarandeerd kunnen worden.
Enel X hoopt dat de beslissing in zijn voordeel zal uitvallen. Zo kan het naar eigen zeggen met gelijke wapens de strijd aangaan met Googles diensten en andere concurrenten.