Nieuws

Twitter start met uitrol van factchecker Birdwatch

Birdwatch Twitter
Herinner je je Birdwatch nog? Twitter heeft zijn nieuwe tool in de strijd tegen desinformatie beschikbaar gesteld voor testgebruikers.

Twitter heeft bekendgemaakt dat het pilootproject van start gaat voor wie deelnam aan de testfase, op iOS, Android en de webversie van het socialemediaplatform. Birdwatch was Twitters antwoord op de grote discussie die uitbarstte na de bestorming van het Capitool, begin dit jaar. Daarnaast is de kwalijke verspreiding van alternatieve feiten rond de coronapandemie een belangrijke motivator.  Het principe: een soort burgerwacht opbouwen die een oogje in het zeil houdt om verdachte (en mogelijk schadelijke) boodschappen als dusdanig te markeren. 

Birdwatch kan snel ingrijpen 

“We zijn ervan overtuigd dat deze aanpak het potentieel heeft om snel in te grijpen wanneer er misleidende informatie verspreid wordt. Er zal context toegevoegd worden die mensen vertrouwen en waardevol vinden”, zei Product VP Keith Coleman in een blogpost, toen Birdwatch pas aangekondigd werd. “Het uiteindelijke doel is om opmerkingen bij tweets meteen zichtbaar te maken voor het wereldwijde Twitter-publiek. Dat zal pas gebeuren wanneer een groep moderatoren het eens is dat ingrijpen nodig is.” 

Van zodra er aan een tweet een Birdwatch-opmerking vasthangt, zullen gebruikers kunnen doorgeven of die feedback waardevol is of niet. Wanneer niemand er positief op reageert, zal het kaartje verdwijnen. Is dat niet het geval, dan blijft de notitie aan de tweet vasthangen.  

Onduidelijkheid 

Dat is althans de theorie. Er rijzen toch wat vragen over de manier waarop Birdwatch concreet zal gaan functioneren in het huidige socialemediaklimaat. Twitters aanpak verschilt toch wel van die van bijvoorbeeld Facebook. In plaats van een soort burgerwacht, beroepen Mark Zuckerberg en co zich op een extern comité dat mogelijk schadelijke boodschappen moet beoordelen. 

Het lijkt er sterk op dat Twitter die verantwoordelijkheid wil decentraliseren en een soort ‘power-to-the-people’-beleid wil voeren. Of dat altijd goed zal uitpakken bij netelige kwesties, valt nog af te wachten. 

birdwatchsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600