Nieuws

Spotify zet in op ontdekking nieuwe podcasts

Hey Spotify
Muziekstreamingdienst Spotify koopt Podz, een platform waarmee gebruikers sneller verschillende podcasts kunnen ontdekken.

Luisteraars die op zoek zijn naar nieuwe podcasts zullen binnenkort dus sneller interessante reeksen tegenkomen. Gisteren maakte Spotify de overname van Podz bekend op zijn website, zoals door techsite TechCrunch werd opgemerkt.  Startupbedrijf Podz wil gebruikers de kans geven om interessante delen van een podcastaflevering te horen als teaser. Spotify wil de integratie van de dienst binnen zijn eigen platform tegen het einde van dit jaar gedeeltelijk afwerken.

Podz werkt aan een nieuwe technologie op basis van machine learning. Daarbij wil het gebruikers de kans geven om korte, belangrijke geluidsfragmenten van bepaalde afleveringen te beluisteren. Luisteraars kunnen vervolgens al dan niet beslissen of de podcast reeks iets voor hen is. Veel van deze afleveringen zijn doorgaans langer dan 20 minuten. Dat maakt het moeilijk om nieuwe dingen binnen je interesseveld te ontdekken. Dankzij de integratie van Podz zou daar dus verandering in kunnen komen.

Ontdekking als prioriteit

“Spotify maakt nu al bijna een decennium gebruik van machine learning-experts die zich richten op het verbeteren van de ontdekking van audio, maar is nog wel veel werk voor de boeg. We geloven dat de technologie van Podz de gerichte pogingen van Spotify zal verbeteren en versnellen om de ontdekking bij te staan, luisteraars de juiste content op het juiste moment te geven, en om de groei van de categorie wereldwijd te versnellen”, zo stelt het bericht van Spotify.

Gezien de huidige populariteit van podcasts wil Spotify daar dan ook graag op inzetten. Het platform telt momenteel 2,6 miljoen podcasts. In april kondigde Apple nog aan dat het een eigen aparte podcast-abonnementssysteem uitrolde. Spotify reageerde daar meteen op door een gelijkaardig systeem te introduceren. Ook Facebook sprong twee maanden geleden mee op de podcast-kar met zijn eigen platform. Of Spotify met deze aankoop de podcast-oorlog ook daadwerkelijk zal winnen, is moeilijk te voorspellen. De aankoop van Podz geeft het platform alvast een gigantisch voordeel.

podcastspotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren