Nieuws

Twitter test nieuwe labels voor desinformatie

Twitter maakt momenteel gebruik van nieuwe labels om misinformatie aan te duiden in de hoop gebruikers te informeren over de inhoud van sommige tweets.

Enkele twitteraars zullen binnenkort meer opvallende meldingen zien verschijnen dat sommige tweets onjuiste of schadelijke informatie bevatten. Dat kondigde het socialemediaplatform gisteren aan in een bericht op Twitter, wat door techsite TechCrunch werd opgemerkt. Twitter maakte voorheen reeds gebruik van dit soort labels, maar dankzij de grafische herwerking hopen ze dat de boodschappen bij gebruikers meer in het oog springen.

De eerdere meldingen van Twitter bij berichten die twijfelachtige inhoud bevatten, bestonden uit een kleine kader onder de tweets. Daarin bevond zich een oranje of rood icoon om gebruikers op de hoogte te brengen van de mogelijk schadelijke inhoud. Deze meldingen zijn nu voorzien van een oranje of rode achtergrond in het kader, wat sneller in het oog springt.

De oranje kaders duiden op inhoud die niet noodzakelijk misleidend is, maar wel informatie bevat waar andere gebruikers desinformatie rond kunnen verspreiden. De rode achtergrond en iconen wijzen op berichten met misleidende informatie. Gebruikers die meer informatie wensen, kunnen daarvoor steeds op de kaders klikken.

Dankzij deze toevoeging hoopt Twitter dat gebruikers zich meer bewust zijn van de inhoud van tweets en de mogelijk schadelijke gevolgen ervan. De functie bevindt zich momenteel in een testfase. Voorlopig ziet het ernaar uit dat slechts enkele gebruikers in de Verenigde Staten tot het testpubliek horen. Ze zouden in de loop van deze week het nieuwe kader moeten zien verschijnen. Het wordt dus nog even afwachten of Twitter beslist om de feature algemeen uit te rollen.

misinformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken