YouTube Shorts: TikTokalternatief nu ook in België
Het grootste videoplatform ter wereld lanceert vandaag YouTube Shorts in België. Met deze nieuwe video experience wordt het voor gebruikers mogelijk om korte, catchy filmpjes te maken met een hele waaier aan features en filters om ze nadien meteen te delen op YouTube. De bètaversie van Shorts zal vanaf woensdag 14 juli voor iedereen beschikbaar zijn in België en in meer dan 100 landen.
YouTube Shorts
Dankzij YouTube Shorts kunnen creatievelingen aan de slag gaan met de camera van hun smartphone om korte vertical video’s te maken van maximaal 15 seconden die nadien achter elkaar gezet kunnen worden. Daarbij kan er gebruik gemaakt worden van talloze features zoals toevoegen van muziek van andere video’s, de multisegmentcamera die meerdere filmpjes kan samenvoegen alsook de mogelijkheid om te filmen met muziek en de snelheid aan te passen.
“We willen het gebruikers graag makkelijk en leuk maken om Shorts te creëren en anderen te inspireren”, zegt Todd Sherman, Global Product Manager of YouTube Shorts. “Samen met creators en artiesten, willen we Shorts blijven verbeteren en regelmatig nieuwe handige features delen.”
Het videoplatform zette alvast een samenwerking op met haar muziekstreamingpartners zodat videomakers de muziekbank kunnen gebruiken van onder meer Universal Music, Sony Music Entertainment en Warner Music Group.
Gelijkenis met TikTok treffend
Om ervoor te zorgen dat mensen Shorts makkelijk vinden en nieuwe creators kunnen ontdekken, voegde YouTube een speciale videobalk toe aan haar startpagina. De gehele lay-out doet heel sterk denken aan TikTok en Instagram Reels. Daarnaast komt YouTube ook met een nieuwe kijkervaring waarbij je eenvoudig verticaal van de ene naar de andere video kan swipen. Er komt ook een Shorts-tab voor mobiele gebruikers waarmee je in één klik Shorts kunt bekijken. Zo kunnen de meer dan 2 miljard gebruikers van YouTube nieuwe creaties snel ontdekken.