Nieuws

Nederlandse waakhond legt Samsung monsterboete op

Samsung
De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt verplicht Samsung tot een monsterboete van bijna 40 miljoen euro voor het beïnvloeden van prijzen.

De Zuid-Koreaanse elektronicaproducent Samsung zou schuldig zijn aan het manipuleren van de markt. Dat meldt de Nederlandse consumentenwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) vandaag in een persbericht op zijn website. Het bedrijf zou tussen 2013 en 2018 druk hebben gezet op Nederlandse handelaars om hun online prijzen van televisies aan te passen. Samsung zou daarmee de markt hebben beïnvloed, met hogere prijzen voor consumenten als gevolg. De ACM legt het bedrijf daarom een boete op van 39.875.500 euro.

Marktscanners

Het bedrijf zou naar verluidt gebruik hebben gemaakt van eigen webcrawlers. Deze zouden online op zoek zijn geweest naar de online verkoopprijzen van televisies bij grotere handelaren. Indien Samsung opmerkte dat de prijs van een product lager lag dan hun eigen gewenste prijs, dan namen ze contact op met de handelaar in kwestie. Deze communicatie verliep grotendeels via e-mail of WhatsApp. Hiermee probeerden ze hen te overtuigen hun prijzen toch te verhogen. Samsung liet de Nederlandse handelaren ook weten dat ze tevens andere verkopers hadden aangespoord om hun prijzen te volgen. Dit zou op alle handelaren druk hebben gezet om het systeem van de fabrikant te volgen.

Bovendien maakte de handelaren ook gebruik van dit systeem. Indien een concurrent de prijs van een toestel liet zakken, dan werd Samsung hierop aangesproken. Het bedrijf zou gevraagd worden om de handelaar in kwestie te vragen zijn prijs terug aan te passen.

Illegaal?

“Doordat Samsung de detailhandelaren over en weer informeerde, wisten ze dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de prijs van Samsung zouden volgen. Hiermee greep Samsung op ongeoorloofde wijze direct in op de concurrentie tussen de detailhandelaren”, aldus Saskia Speelman, woordvoerder van de ACM. “Nieuwe televisiemodellen dalen snel in prijs nadat zij op de markt komen. Samsung probeerde dit tegen te gaan door de prijzen met detailhandelaren af te stemmen. Via deze prijsafstemming beschermde Samsung haar eigen marges en de marges van de detailhandelaren ten nadele van de consument.”

Volgens Samsung zou er geen sprake zijn van manipulatie. Het bedrijf stelt dat het slechts adviezen gaf die de handelaren steeds mochten negeren. Samsung meldde daarmee dus dat het in beroep zou gaan op de beslissing en bijhorende boete van de Nederlandse consumentenwaakhond.

Campagne

De ACM stelt dat handelaren hun eigen prijzen moeten kunnen bepalen. Ook zouden leverancier de prijzen van detailhandelaren mogen opvolgen, met bijhorende prijsadviezen. De grens zou volgens hen liggen bij het communiceren over de prijzen van concurrenten van de handelaar in kwestie. Ook zouden handelaren geen opmerkingen mogen maken bij de leverancier over de prijzen bij concurrenten. De ACM belooft een campagne op te starten voor alle Nederlandse leverancier en handelaars rond wat geoorloofd gedrag is bij het bepalen van prijzen.

acmbusinesssamsungsliderzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken