Facebook-apps herstellen zich na een van de grootste pannes ooit
Wie maandag rond 17u44 dacht dat zijn gesprekspartners(s) hem/haar geblokkeerd hadden, moest al snel vaststellen dat alle Facebook-apps plots geen verbinding meer konden maken met het internet. Het probleem lag bij de Domain Name Server (DNS), het systeem dat ervoor zorgt dat onze toestellen met websites en app-servers kunnen communiceren. Het duurde tot iets na middernacht voordat het herstel zich op gang trok. De apps werken weer, maar sommige onderdelen vertoonden dinsdagochtend nog vertragingen.
Excuses van Facebook
“Aan de de gigantische community van mensen en ondernemingen over de hele wereld die op ons rekenen: onze excuses”, zo liet Facebook weten via Twitter. CEO Mark Zuckerberg deed nadien hetzelfde met een persoonlijke boodschap op zijn eigen platform.
Zuckerberg gaf geen informatie over de oorzaak van de lange onderbreking bij de Facebook-apps. In een eerdere tweet had Chief Technology Officer Michael Schroepfer het over “netwerkproblemen”. De panne duurde uiteindelijk meer dan zes uur. Naar verluidt legde het ook de interne systemen bij Facebook plat. Medewerkers zouden hun e-mail, Workplace en andere tools een tijdlang niet meer hebben kunnen gebruiken. Volgens The New York Times was een aantal werknemers zelfs opgesloten in hun kantoor omdat het systeem met elektronische badges ook niet werkte.
Netwerkconfiguratie
Gisterenavond laat plaatste het ingenieursteam van Facebook een blogartikel met een technische uitleg. “Onze teams van ingenieurs zijn erachter gekomen dat veranderde configuraties op de backbone-routers (die het netwerkverkeer tussen onze datacenters coördineren) tot de problemen geleid hebben die de communicatie met de servers verstoorden. Die storing had een watervaleffect, waardoor alle Facebook-services uit de ether gingen”, klinkt het.
Voorlopig zijn er geen aanwijzingen dat het om kwaad opzet ging of dat er persoonlijke data uitgelekt zijn.