Nieuws

LinkedIn trekt de stekker eruit in China

linkdin china
Het zakelijke socialmediaplatform LinkedIn heeft geen zin meer om te voldoen aan de eisen van China en zal vervangen worden door een jobboard.

De socialmediafeatures van LinkedIn zullen binnenkort niet langer meer beschikbaar zijn voor gebruikers in China. Dat heeft het dochterbedrijf van Microsoft gisterenavond zelf openbaar bekend gemaakt. Volgens LinkedIn wordt het stilaan onmogelijk om nog te kunnen voldoen aan de wetgevingen die de Chinese overheid oplegt aan sociale mediabedrijven. Die beslissing komt niet helemaal onverwacht. Er waren eerder dit jaar al enkele relletjes tussen LinkedIn en de Chinese overheid rond het modereren van content. Verscheidene academici, journalisten en activisten zagen in de nasleep daarvan hun account geblokkeerd worden.

LinkedIn zal als bedrijf zich echter nog niet helemaal wegtrekken uit China. Het socialmediaplatform zoals we het kennen zal plaats ruimen voor InJobs. Dit nieuwe platform zal fungeren als een jobboard waar Chinese bedrijven hun openstaande vacatures in de kijker kunnen zetten. Volgens LinkedIn was het zoeken van vacatures ook nu al de meest populaire gebruikstoepassing bij Chinese gebruikers en werden er veel minder berichten gedeeld dan in andere markten. Voor Chinese bedrijven bood LinkedIn wel een handig medium om buitenlandse zakencontacten te leggen. Daarvoor zullen ze nu dus andere middelen moeten zoeken.

Facebook, Twitter en Google achterna

Er zijn maar weinig zekerheden in het leven, maar dat Amerikaanse technologieplatformen het niet lang volhouden in China lijkt er wel één te zijn. Facebook en Twitter zijn sinds 2009 al verboden in China, Google volgde een jaar later. LinkedIn betrad China in 2014 maar moest toegevingen maken aan Chinese censuurregels om dat te mogen. Zeven jaar heeft LinkedIn het dus kunnen uitzingen, maar nu is het het zoveelste Amerikaanse socialmediaplatform dat met slaande deuren vertrekt uit China. Ook moederbedrijf Microsoft heeft geen al te beste verhouding met Peking.

De Chinese overheid is haar grip op de technologiesector aan het versterken. Zowel binnenlandse als buitenlandse bedrijven worden er aan een strenge wetgeving onderworpen. Dat leidt soms tot vreemde wetten. Zo mogen kinderen in China voortaan nog maar drie uur per week gamen.

businesslinkedinslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren