Nieuws

Successerie ‘Squid Game’ levert Netflix 900 miljoen dollar op (update)

Squid Game is zowel letterlijk als figuurlijk een goudhaantje. De nettowaarde van de Netflix-hit wordt nu al geschat op 900 miljoen dollar.

Update 20/10/2021: Netflix heeft de kwartaalcijfers voor het derde kwartaal bekend gemaakt. Er kwamen tussen 1 juli en 30 september 4,28 miljoen nieuwe abonnees bij op het videostreamingplatform. Het was al sinds het begin van de coronapandemie geleden dat het aantal abonnees zo sterk groeide in één kwartaal en volgens Netflix heeft Squid Game daar in de laatste weken van september nog een groot aandeel in gehad. Netflix hoopt met enkele grote lanceringen er nog voor het einde van het jaar 8,5 miljoen abonnees bij te krijgen, wat het totaal aantal boven de 220 miljoen zou tillen.


Origineel artikel 18/10/21: De Netflix-hit Squid Game heeft geen introductie meer nodig. De Zuid-Koreaanse fictieserie waarin mensen met wurgende financiële problemen deelnemen aan een gewelddadig spelprogramma is het nieuwste goudklompje van Netflix. Volgens cijfers van het streamingplatform keken wereldwijd 132 miljoen mensen in de 23 dagen na de lancering naar de serie. Daarmee verpulvert Squid Game eerdere kijkcijferrecords van The Queen’s Gambit en Bridgerton, dat 82 miljoen kijkers wist te lokken in zijn eerste maand. Squid Game is ook de eerste Aziatische productie die wereldwijd de nummer één-serie wist te worden. De serie had ook een hoge retentiegraad: 89% van de kijkers keek verder na de ‘Red Light, Green Light’-aflevering, 66% van de kijkers had de negen afleveringen al binnen de 23 dagen uit. De Squid Game-gekte gaat zover dat overal ter wereld evenementen worden opgestart om de spelletjes na te spelen.

Met Squid Game heeft Netflix ook letterlijk goud in handen, lijkt uit een intern document gelekt door Bloomberg. Analisten schatten dat de nettowaarde van de serie voor Netflix op 900 miljoen dollar. Dat is meer dan 775 miljoen euro. Als je weet dat de serie net geen 20 miljoen euro kostte om te produceren, dan zal Netflix die investering dus meer dan dubbel en dik terugverdiend hebben. Het streamingplatform wenste wel geen reactie te geven aan Bloomberg.

Komt er een tweede seizoen?

Hoewel er nog geen tweede seizoen officieel is aangekondigd door Netflix, zou het onverwachte succes wel aanleiding kunnen geven voor een nieuw seizoen. Tijdens een interview met Variety eind september hield regisseur Hwang Dong-hyuk zich ook tactisch in het ongewisse. De regisseur zegt dat er nog geen concrete plannen op tafel liggen, maar dat hij er wel over ‘aan het denken is’. Het open einde van het eerste seizoen biedt in ieder geval wel de mogelijkheid voor nieuwe afleveringen. Netflix zal wellicht spoedig met nieuws naar buiten komen over hun nieuwste paradepaardje.

De productie van het eerste seizoen nam wel twee jaar in beslag, vertragingen opgelopen door de coronapandemie meegerekend. Een tweede seizoen moeten we dus zeker niet voor 2022 al verwachten.

businessnetflixontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken