Canon aangeklaagd voor uitschakelen scanners bij gebrek aan printerinkt
Volgens de klant is het onlogisch dat een scanner van een all-in-one printer niet werkt zodra er geen inkt meer voorradig is. Hier is immers geen inkt voor nodig. Daarmee is hij niet alleen. David Leacraft wil daarom met een groepsaanklacht het bedrijf voor de rechter slepen. Dat meldt techsite BleepingComputer. Volgens Leacraft zou het bedrijf zich hiermee schuldig maken aan misleidende reclame en onrechtvaardige verrijking. De aanklagers eisen hiermee een totale schadevergoeding van 5 miljoen dollar van Canon.
Leacraft kocht een Pixma MG6320 all-in-one-printer en merkte na verloop van tijd dat deze dienst weigerde. Dit probleem zou zich volgens gebruikers al sinds 2016 stellen. Uit communicatie met het bedrijf zou blijken dat je enkel van de scan- en fax-functies gebruik kan maken als er voldoende inkt in printer zit. Leacraft stelt dat het bedrijf hier niet correct over communiceert en dat hij bij de aankoop hiervan niet op de hoogte was. Hij meldt dat hij in dat geval nooit de all-in-one-printer zou hebben gekocht.
In de aanklacht stellen ze dat Canon dit enkel doet om zijn eigen winsten omhoog te drijven. Dit zou er immers voor zorgen dat gebruikers steeds voldoende inkt in huis halen om hun toestellen werkende te houden. Inkt heeft bovendien ook een houdbaarheidsdatum. Dus ook dit zou klanten tot nieuwe aankopen dwingen.
Kostbare inkt
Hiermee is het niet de eerste fabrikant van printers die moeilijk doet over zijn inkt. In mei eiste Test Aankoop geld van HP voor het blokkeren van generieke inktpatronen. Gebruikers van bepaalde toestellen zouden na een software-update niet meer in staat zijn geweest om inktpatronen van derde partijen gebruiken. Deze vallen doorgaans goedkoper uit dan de eigen inkt van HP. Gebruikers zouden daardoor enkel met de duurdere producten van HP kunnen werken. Test Aankoop vroeg daarom van HP 150 euro per getroffen klant.