Brussel verdubbelt aantal laadpalen in 2022
Klimaatbeleid staat deze week bovenaan de politieke agenda door de klimaattop in Glasgow. Extreme weersomstandigheden overal ter wereld, ook in België, hebben beleidsmakers wakker geschud dat dringende actie nodig is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Ook de Brusselse regering wil haar duit in het zakje doen. Minister Alain Maron, bevoegd voor Klimaattransitie, Leefmilieu en Energie, heeft vanochtend een plan uit de doeken gedaan om de mobiliteit in onze hoofdstad verder te verduurzamen. Centraal in het plan staan meer laadpalen.
Vandaag de dag staan er ongeveer 250 laadpalen voor elektrische voertuigen in Brussel. Die worden beheerd via het Charge.Brussels-netwerk. De laadpalen zijn compatibel met alle typen elektrische voertuigen en hebben een maximaal vermogen van 11 kW. De komende jaren zal dit laadpalennetwerk flink worden uitgebreid. Daar wil de Brusselse regering ook niet te lang mee wachten. Volgend jaar moet het aantal laadpalen verdubbelen naar 500. Dan zou elke Brusselaar binnen een straal van 250 meter een laadstation ter beschikking moeten hebben. Op termijn zal het zeker niet bij die 500 laadpalen. Tegen 2035 zouden er 11.000 laadpalen moeten komen.
Emissievrije vloot in Brussel
Door meer laadpalen te plaatsen, wil de Brusselse regering ook chauffeurs die geen eigen garage hebben aansporen een elektrische wagen te kopen. Naast de nog hoge prijs van elektrische auto’s vormt ook de schaarste aan oplaadstations voor veel automobilisten een barrière om over te schakelen naar duurzamere mobiliteit. “Naast de duurzame mobiliteitsalternatieven die steeds vaker in Brussel aanwezig zijn, evolueert onze hoofdstad naar een emissievrije vloot, die iedereen een gezondere leefomgeving zal bieden”, zegt minister van Mobiliteit Elke van den Brandt aan VRTNWS.
Dat elektrische wagens in de lift zitten, bleek duidelijk uit recente marktcijfers voor de Europese automarkt. Daar prijkte Tesla’s Model 3 voor het eerst bovenaan het lijstje van best verkochte wagenmodellen tijdens de maand september. Geen enkele andere elektrische wagen wist zich echter mee in de top tien te mengen. Er is dus nog wel een inhaalbeweging te maken vooraleer we echt van duurzame mobiliteit kunnen spreken in Europa.