Nieuws

YouTube plaatst Shorts sneller in de kijker

YouTube experimenteert met een functie waarbij gebruikers sneller bij Shorts terechtkomen, zijn eigen concurrent voor TikTok.

In de strijd rond aandacht van jongeren probeert ook YouTube hierop voldoende beslag te leggen. Gebruikers van de YouTube-app die naar Shorts hebben gekeken en vervolgens de app hebben afgesloten, zullen dankzij de nieuwe functie terug rechtstreeks naar de Shorts-pagina worden omgeleid zodra ze de app opnieuw starten. Het bedrijf stelt dat het hier eerder een experiment rond had opgestart. In de ondersteuningspagina rond lopende tests geeft het platform aan dat het huidige experiment wordt uitgebreid. Dit werd door techsite TechCrunch opgepikt.

YouTube- of Shorts-fans zullen dus sneller bij de dienst voor korte video’s terechtkomen. Het experiment loopt momenteel op een handvol gebruikers van de iOS-versie van de YouTube-app. Het platform gaf wel aan dat het dit ook naar Android-gebruikers wilt uitbrengen. Ze willen zich hiermee wel enkel richten op gebruikers die vaak met de Shorts-dienst werken. Het wil nagaan of de veelvuldige gebruikers hier ook mee gebaat zijn.

Concurrent van TikTok

Shorts is het antwoord van de dienst op het populaire TikTok. Hierin kunnen gebruikers korte video’s uploaden of bekijken die maximaal drie minuten duren. Deze kunnen dan online gedeeld worden. Bij Shorts is dit herleid naar slechts één minuut. De dienst van YouTube werd in september van 2020 voor het eerst vrijgegeven in India. Op 18 maart 2021 werd het nieuwe platform gelanceerd in de Verenigde Staten. Het duurde tot begin juli alvorens dit ook bij ons beschikbaar was. Het is nog niet duidelijk of deze test ook bij ons wordt uitgevoerd, en of dit ooit als functie bij ons verschijnt. YouTube gaf al wel aan dat het verdere stappen zal ondernemen zodra de feedback binnen is.

youtubeyoutube shorts

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600