Techgiganten deden nooit meer overnames dan in 2021
Op 18 januari verraste Microsoft vriend en vijand door de overname van de geplaagde gamestudio Activision Blizzard aan te kondigen voor een recordbedrag van bijna 69 miljard dollar. Het was na onder meer Bethesda en Nuance Communications de zoveelste grote overname die Microsoft in de laatste 12 maanden aankondigde, en zij ware niet de enige. Uit cijfers van Dealogic (via CNBC) blijkt dat de grote techbedrijven nooit meer overnames deden dan in 2021.
Dealogic analyseerde de overnamehistorie van Alphabet, Microsoft en Amazon om tot die conclusie te komen. Met bijna 120 aangekondigde overnames toonde het moederbedrijf van Google zich wel zeer bedrijvig in 2022. Maar met 59 en 29 deals hadden ook Microsoft en Amazon een gat in hun handen.
- Lees ook: 10 overnames die de technologiesector veranderden
Recordaantal overnames, maar geen recordbedragen
Alphabet spendeerde een recordbedrag aan overnames met in totaal rond de 22 miljard dollar. De grootste overname die zij afrondden in 2021 was die van smartwatchfabrikant Fitbit. Microsoft gaf nog enkele miljarden dollars meer uit dan Alphabet om hun imperium uit te breiden, maar minder dan in het recordjaar 2016 toen ze LinkedIn overnamen. Als de overname van Activision Blizzard groen licht kreeg, heeft Microsoft nu al een nieuw record neergezet voor 2022.
Ook Amazon gaf met iets meer dan 15 miljard dollar net geen recordbedrag uit. De overname van filmproductiestudio MGM voor 8,5 miljard dollar zag zich nog overvleugeld door hun recordovername van de supermarktketen WholeFoods in 2017 (13,7 miljard dollar).
Antitrust in 2022
Beleidsmaker kijken met lege ogen de koopwoede van de techgiganten aan. Met elke overname neemt de macht van een bedrijf immers toe. De overnames dienen om een nieuwe markt aan te boren, een nieuw product toe te voegen aan het assortiment of simpelweg een opkomende concurrent onschadelijk te maken. Daarom moet bij elke overname eerst onderzocht worden of de vrije concurrentie in het marktsegment waar de overnemer zich inkoopt niet te veel wordt ingeperkt.
Alphabet, Microsoft en Amazon kwamen in 2021 dan ook regelmatig in opspraak door antitrustprocedures die tegen hen worden aangespannen. Deze cijfers zullen de tegenstanders van de techreuzen ongetwijfeld nieuwe munitie geven. Antitrust lijkt dus ook in 2022 weer een belangrijk thema te zullen zijn.