EU keurt nieuwe wetsvoorstellen rond inperken techreuzen goed
Europa lijkt zich klaar te maken om de strijd tegen de Big Tech op te voeren. Met de Digital Markets Act introduceert het een reeks voorstellen die bedoeld zijn om de monopolies van de bedrijven op Europese bodem te contesteren. Het Europees Parlement meldde de mogelijk aankomende wetten in een persbericht op zijn website. Met deze nieuwe regelgeving wil het zich richten op de belangrijkste diensten die snel het slachtoffer kunnen worden van oneerlijke praktijken. Hiertoe rekent het bijvoorbeeld berichtendiensten en browsers. De tekst die door de Europese wetgevers van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie werd goedgekeurd, zal nog eerst door de stemming moeten alvorens ze van kracht gaat.
De tekst bevat twee grote aanpassingen aan de wetgeving. Om te beginnen zullen de grote berichtendiensten zoals WhatsApp en Facebook Messenger zich moeten opstellen voor samenwerking met kleinere platformen. Gebruikers zouden dus in staat moeten zijn om berichten, bestanden, afbeeldingen en video’s over verscheidene berichtenapps heen te kunnen sturen. Ze zouden de keuze moeten hebben met welke app ze zelf liefst werken.
Daarnaast zou het samenvoegen van persoonlijke data voor gerichte advertenties enkel nog mogen mits expliciete toestemming van de persoon in kwestie aan de platformen. Gebruikers moeten bovendien in staat zijn om hun eigen browsers, zoekmachines en virtuele assistenten te kiezen.
Slagkracht
“De overeenkomst luidt wereldwijd een nieuw tijdperk van de regulatie van techbedrijven in”, zo stelt Andreas Schwab, de rapporteur van het Internal Market and Consumer Protection Committee van het Europees Parlement. “De Digital Markets Act brengt een einde aan de steeds groter wordende dominantie van Big Tech-bedrijven. Vanaf nu zullen ze moeten aantonen dat ze ook eerlijke concurrentie toestaan op het internet. De nieuwe regels zullen dat basisprincipe helpen afdwingen. Europa verzekert dus meer concurrentie, meer innovatie en meer keuze voor gebruikers.”
Indien de bedrijven weigeren om de nieuwe regelgeving te respecteren, dan hangt hen mogelijk een boete van 10 procent van hun globale omzet boven het hoofd. Bij herhaaldelijke inbreuken wordt dit opgetrokken naar 20 procent. Als de wetten systematisch genegeerd worden kan de Europese Commissie zelfs overgaan tot het blokkeren van overnames van het bedrijf.
De wetgeving wordt nu eerst nog volledig worden goedgekeurd. Na de publicatie ervan duurt het nog 20 dagen voor het proces van kracht gaat. De regels zullen dan zes maanden daarna beginnen gelden. Kortgezegd zal het dus nog even duren alvorens ze daadwerkelijk toegepast worden.
Europees front
De Europese Unie heeft haar ambities om de techreuzen in te perken nooit onder stoelen of banken gestoken. De hoeveelheid antitrustzaken die de EU de voorbije jaren opstartte tegen de techreuzen zijn daar een belangrijke getuige van. De komst van deze wetgeving moet hen wat extra wettelijke slagkracht geven. Er rijzen wel vragen op rond hoe het samenwerken van de verschillende berichtendiensten er juist uit zal zien. Daarnaast is het ook nog de vraag of dit überhaupt mogelijk is voor de platformen.
Hoe dan ook is het duidelijk dat de keuzemogelijkheid van de consument helemaal bovenaan de agenda staat. Dit zal bij goedkeuring waarschijnlijk dan ook een effect hebben op de monopolies die onder meer Apple, Google en Meta de voorbije jaren hebben uitgebouwd. De mogelijke aanpassingen die de bedrijven hiervoor binnen Europa moeten maken, zullen waarschijnlijk ook doorgetrokken worden naar de rest van de wereld.
- Lees ook: Europa vs Big Tech: een luis in de pels