‘OnePlus zegt vaarwel tegen Nord als interne smartphonedivisie’
OnePlus volgt met de stap om de Nord-smartphonedivisie zijn vleugels uit te laten slaan een bekend Chinees recept. OPPO, Xiaomi en Vivo gingen OnePlus voor in het laten opbloeien van een midrange smartphonemerk onder eigen vleugels, om de merken vervolgens zelfstandig in de markt te zetten. Vanaf het begin van de Nord-reeks werd toegewerkt naar een eigen karakter. Hiermee wilde de fabrikant met name jongeren aanspreken. Vermoedelijk zal dit karakter de basis vormen van Nord, mocht TheMobileIndian het met zijn geruchten bij het juiste eind hebben.
Link tussen Nord en OnePlus
Nord moet door de loskoppeling van OnePlus zijn invloed in het midrangesegment verder kunnen uitbreiden. Vermoedelijk zal dit in de toekomst leiden tot een uitgebreider gamma aan telefoons. Onder de vleugels van OnePlus is het Nord-assortiment met drie toestellen en een reeks accessoires relatief beperkt gebleven. Het is onbekend welke weg Nord precies zal bewandelen. Momenteel werkt de OnePlus-subdivisie met name aan telefoons van rond de 300 tot 400 euro. Mogelijk vestigt het merk zich zowel in lagere als hogere prijsklassen, wat we ook hebben gezien bij OPPO’s submerk, Realme.
Een volledige afsplitsing van OnePlus lijkt vooralsnog niet aan de orde. TheMobileIndian stelt dat Nord met verwijzingen als “van OnePlus” of “een OnePlus-merk” duidelijk zal blijven maken dat de divisie wordt ondersteund door OnePlus (en zodoende ook door zustermerk OPPO). Wel is bekend dat Nord als zelfstandig merk zal opereren, met eigen merkaankleding, een eigen team en op termijn zelfs eigen winkels.
Nieuwe koers voor OnePlus
Wat het verdwijnen van Nord als smartphonereeks precies zal betekenen voor OnePlus is op dit moment niet bekend. Het afgelopen jaar vertrouwde de Chinese OPPO-dochter steeds meer op zijn Nord-segment, terwijl het high-end aanbod flink werd uitgekleed. Het bedrijf bracht dit jaar slechts één high-end telefoon uit, met nog één aan te kondigen high-end telefoon in de boeken voor 2022. Het is koffiedik kijken, maar mogelijk kiest OnePlus hierbij het pad van OPPO. Dat bedrijf bracht de subdivisie Realme – gericht op goedkopere smartphones – op de markt, maar bleef zelf actief in de ontwikkeling en verkoop van midrange-smartphones.