EU verplicht technologie die snelheidsovertredingen moet tegengaan
“Ongeveer dertig procent van de ongelukken met dodelijke gevolgen in auto’s (binnen de EU) zijn het gevolg van snelheidsovertredingen”, schrijft de Europese Commissie. ISA, kort voor Intelligent Speed Assistance, moet dit aantal flink omlaag helpen door snelheid automatisch te beperken. De technologie is onderdeel van wetgeving die op 6 juli door de Europese Commissie is gepasseerd. Autofabrikanten die na deze datum een nieuw automodel introduceren, worden verplicht om met ISA aan de slag te gaan. Bestaande automodellen zijn voorlopig uitgesloten. Pas in 2024 geldt voor alle nieuw verkochte auto’s dat ze het systeem moeten bevatten.
Controle op snelheidslimiet
Autofabrikanten worden met ISA verplicht om camera’s in te bouwen en hardware in te zetten die met onder andere deep learning kan controleren hoe hard de auto rijdt en hoe hard deze mag rijden. In het geval dat een snelheidslimiet wordt overschreden, moet het de bestuurder waarschuwen en kan het een poging doen de snelheid omlaag te brengen. Dat het gaat om een poging, heeft ermee te maken dat het systeem de bestuurder vooralsnog niet zal blokkeren om het gaspedaal alsnog dieper in te drukken.
Daarnaast geeft de Europese Commissie autofabrikanten de ruimte om de maatregel naar wens te implementeren. Zo lang er maar feedback wordt gegeven bij snelheidsoverschrijdingen. Dit kan via geluidswaarschuwingen, vibraties in het stuur, haptische feedback in het gaspedaal of juist door de snelheid automatisch af te laten nemen en de bestuurder hiervan op de hoogte te brengen. Bij het automatisch afremmen van auto’s benoemt de Commissie specifiek dat deze remacties voorzichtig dienen te gebeuren, om kop-staart ongelukken te voorkomen.
Voorafgaand aan het invoeren van de wetgeving onderzoek de Europese Commissie met PROSPER, het ISA-testproject, de effectiviteit van de maatregelen. Daaruit bleek dat het aantal dodelijke ongevallen veroorzaakt door snelheidsovertredingen met 19 tot 28 procent afnam. Wel was het resultaat per land verschillend en bleek ook wijze van implementatie van groot belang. Zo werd de berekening voor de eerdergenoemde percentages gemaakt met een implementatiewijze die door merken zelf wordt gekozen. Bij een ‘gereguleerde implementatie’ lag de daling tussen de 26 en 50 procent. Hierbij neemt de Europese Commissie meer touwtjes in handen.
ISA uitschakelen is mogelijk
Wegbestuurders zullen de komende jaren kennismaken met de eerste implementaties van ISA. In de huidige implementatie voorziet de Europese regelgever in een instelling om het systeem uit te laten schakelen. Of het mogelijk blijft om het systeem uit te schakelen moet in de toekomst blijken. Na een eerste ronde van implementaties onderzoekt de Europese Commissie de effectiviteit. Waar nodig wordt de wetgeving dan aangepast.