Google ontkent aanstaande einde Stadia gamingdienst
Ondanks de hype die in 2019 leefde rondom de komst van gamingplatformen als Stadia, mocht het geen groots succes worden voor de zoekgigant. Google besloot vorig jaar halsoverkop dat het geen eigen games wilde ontwikkelen, en sloot zijn interne gamestudio. Gameontwikkeling voor Stadia is sindsdien volledig in handen komen te liggen van externe gameontwikkelaars. Ondertussen zou de Alphabet-dochter de toekomstplannen van bijschaven, meldde Business Insider eerder dit jaar. Er zou mogelijk zelfs een einde voor de gamingdienst in zicht zijn.
Google ontkent dit nu. “Stadia wordt niet gesloten. Wees gerust, we werken er altijd aan om meer geweldige games naar het platform en Stadia Pro te brengen,” schrijft het bedrijf in een reactie op een vraag over de toekomst van de dienst op Twitter.
Stadia voor game-uitgevers
Het is niet de eerste keer dat Google deze boodschap uitdraagt. Nog vorige maand liet het bedrijf bij monde van marketinghoofd Nate Ahearn weten “meer dan honderd” games naar Stadia te brengen. Verwacht wordt dat onder andere FIFA23, Skull and Bones en Saints Row op Stadia verschijnen. Veel nieuwe games verschijnen binnen het splinternieuwe Stadia Makers-programma, waarin Google een intensieve samenwerking aangaat met game-ontwikkelaars. Onder andere Capcom, EA, Squire Enix en Ubisoft maken onderdeel uit van dit programma.
- Lees ook: Cloud: minder ver dan je denkt
Voor de zoekgigant is dat een belangrijke stap in de toekomst van de gamingdienst. In plaats van de touwtjes volledig in handen te houden, moet het vooral een dienst worden voor game-uitgevers. Uit eerdere geruchten bleek dat Google game-uitgevers mogelijk de ruimte wil bieden eigen streams aan te bieden. Bevestiging voor deze geruchten is er echter nooit gekomen.
Stille dood aan de horizon?
Wat de toekomst voor Googles gamedienst gaat brengen, is nog niet bekend. Vlak na de release kon Stadia op flink wat kritiek rekenen. Gebruikers waren onder andere niet te spreken over de snelheid van het platform en het beperkte game-aanbod. Dat Google deze pijn voelt is duidelijk. Eerder werd bekend dat nog slechts 20 procent van het Stadia-personeel aan de consumentendienst zou werken. Andere personeelsleden werken vermoedelijk aan de samenwerking met externe game-uitgevers.