Facebook en Instagram dreigen nieuws te verwijderen
De wet waar het om gaat, heet de “Journalism Competition and Preservation Act”, oftewel de JCPA. Als die wet werkelijkheid wordt, zouden nieuwsmakers onderhandelingsgroepen kunnen vormen. Met die groepen kunnen ze dan naar platformen stappen om de voorwaarden voor toegang tot het nieuws te onderhandelen, ook met betrekking tot financiële compensatie. De JCPA werd in september al voor het eerst geïntroduceerd door Democratische senator Amy Klobuchar. Het Congres van de VS, bestaande uit enerzijds het Senaat en anderzijds het Huis van Afgevaardigden, gaf eerder deze week aan het wetsvoorstel willen door te voeren. Daarop volgde de tegenreactie van Meta, het moederbedrijf van Instagram en Facebook.
“Nieuwsuitgevers halen voordeel uit ons platform, niet omgekeerd”
De reactie kwam van Andy Stone, woordvoerder van Meta. Het bedrijf is natuurlijk allesbehalve blij met de JCPA. Als het Congres een “slecht overwogen” wetsvoorstel tot Amerikaanse legislatuur zou maken, zou Meta “gedwongen worden om nieuws volledig van het platform te halen, in plaats van toe te geven aan door de overheid opgelegde onderhandelingen”. Sterker nog: Meta vindt dat de wet afbreuk doet aan de toegevoegde waarde van Facebook en Instagram voor nieuwsmakers. Volgens Stone zetten nieuwsuitgevers en -omroepen hun content op Meta-platformen omdat “het in het voordeel van de uitgevers is, niet in dat van ons”.
Alsof die uitspraken nog niet sterk genoeg waren, doet Stone er ten slotte nog een schepje bovenop. “Als de overheid een eenheid zou creëren die op een kartel lijkt, waarmee één privébedrijf andere privébedrijven gaat moeten subsidiëren, is dat een vreselijke precedent voor alle Amerikaanse bedrijven”, aldus de woordvoerder. Met andere woorden: Meta wil dus geen geld geven aan nieuwsmakers.
Behoud van onafhankelijke journalistiek
De “tegenstander” van Instagram en Facebook denkt er natuurlijk heel anders over. Senator Klobuchar vindt dat nieuwsorganisaties de mogelijkheid moeten hebben om op een gelijk speelveld te onderhandelen met online platformen. Zeker de platformen die, zoals Meta, domineren over het verspreiden van nieuws en digitale advertising.
Tot nog toe is het onduidelijk of de JCPA effectief tot wet gemaakt zal worden. Een andere tegenstander van de wet is de Computer and Communications Industry Association (CCIA), een vakvereniging waar Meta en Google ook deel van uitmaken.