Nieuws

Twitter-feed wordt gevuld met aanbevolen content

Twitter
Bij Twitter wordt er opnieuw aan de gebruikersomgeving gesleuteld. Deze keer neemt het platform de feed onder handen.

Meer bepaald zal de socialemediasite meer voorgestelde content gaan aanbieden aan zijn gebruikers. Dat doet het door de “Home”-feed opzij te schuiven en de “For You”- of “Voor jou”-tab tot landingspagina te promoveren. Wie voortaan inlogt op Twitter via een iOS-toestel zal dus niet langer de oude en vertrouwde chronologische feed zien. In plaats daarvan opent Twitter eerst een feed met aangeraden content. Een algoritme moet bepalen welke berichten je precies te zien krijgt.

Twitter is niet de enige socialemediasite die meer ‘aanbevolen’ content laat zien: ook Instagram en Facebook voerden eerder al een dergelijk beleid in. Zij zouden de hoeveelheid aanbevolen content zelfs willen verdubbelen. Twitter probeerde in het verleden ook al eens om de homepage te vullen met aanbevolen content, maar na bakken kritiek draaiden ze deze beslissing terug.

“For You” en “Following”

Het is waarschijnlijk  om die reden dat “Home” niet volledig weggehaald wordt. In plaats daarvan wordt de chronologische feed, zoals we die nu kennen, omgedoopt tot het “Following”-scherm. Om dat te zien te krijgen zul je dus wel opzij moeten swipen, zo maakt Twitter bekend.

De bekendmaking van de nieuwe tabs.| Bron: Twitter

De “Latest”-tab zoals we die vandaag van Twitter kennen wordt vervangen door de “For You”-tab en zal dus het eerste scherm zijn dat je te zien krijgt. Een instelling om het ene of het andere scherm de voorkeur te geven bij het opstarten van de app is er voorlopig niet, als ze er al überhaupt komt.

Interesse kweken

Twitter probeert al langer meer interesse voor het platform te kweken bij zijn gebruikers. De huidige ontwikkeling hoeft dan ook niet te verassen. Vorige maand meende Elon Musk nog dat hij meer content wou laten zien van accounts die je niet volgt maar mogelijks wel interessant vindt. Op die manier zouden gebruikers langere Twitter-sessies moeten hebben en vaker naar het platform terugkeren.

Volgens de Twitter-topman moet dit er ook voor zorgen dat je de ‘beste’ content van Twitter te zien krijgt. Het lijkt er dus vooral op dat de “For You”-tab bevolkt zal worden door spraakmakende tweets die veel interactie uitlokken. Ook dat vindt Musk belangrijk: volgens hem is het jammer dat het merendeel van de Twitter-gebruikers niet actief bijdraagt aan de site. Of die “For You”-tab er ook daadwerkelijk voor zorgt dat er meer en vaker getwitterd wordt, dat moet nog blijken.

feedslidersociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken