Nieuws

Officieel: EU bant brandstofauto’s vanaf 2035

EU verbod op brandstofauto's 2035
Het Europees Parlement heeft dinsdag definitief ingestemd op een verbod van brandstofauto's vanaf 2035. Op dat punt mogen autofabrikanten enkel nog elektrische auto's verkopen.

Overeenstemming over de invulling van zo’n verbod werd in oktober al bereikt. Toen stemde de Europese Commissie – na hevige discussies over de toekomst van de Europese autobranche – in met het voorstel. Nu dat voorstel ook door het Europees Parlement is gepasseerd, is de weg vrij om in 2035 het verbod door te voeren. Hoewel er dus een meerderheid voor de plannen stemde, is duidelijk dat het plan niet in de hele EU geliefd is. 279 parlementsleden stemden tegen, tegenover 340 leden in het parlement die het plan steunen.

Het verbod richt zich specifiek op de verkoop van nieuwe auto’s en bestelwagens. Vrachtwagens en andere transportmiddelen mogen na 2035 dus nog wel verkocht worden. In de plannen noemt de EU niet specifiek dat elektrische wagens weldra de standaard moeten worden, maar met de huidige staat van technieken lijkt het daar wel op neer te komen. Waterstofauto’s worden weliswaar nog in beperkte mate aangeboden, maar dat is eerder een druppel op een hete plaat tegenover EV’s, wat inmiddels als een bewezen – en haalbare – techniek wordt gezien.

Versnelde reductie van CO2-uitstoot

Het verbod van de verkoop van brandstofauto’s maakt deel uit van EU’s plannen om de uitstoot van CO2 versneld te beperken. Onderdeel van het ‘Fit for 55’-programma is een reductie in CO2-uitstoot van 55 procent tegen 2030, en een ‘100 procent reductie’ tegen 2050. Dat laatste is overigens meer marketingpraat – de EU wil namelijk klimaatneutraal zijn tegen dat jaartal en wil gebruikmaken van technieken om CO2 af te vangen om dat doel te halen.

Het doel van 2030 moet alvast deels behaald gaan worden door autofabrikanten nu al in beweging te brengen. Ze moeten de CO2-uitstoot van hun auto’s en bestelbussen tegen 2030 namelijk al met 55 procent hebben verlaagd. Dit moet ze ertoe dwingen hun gamma versneld te elektrificeren, wat bij Rolls Royce alvast staat te gebeuren. In 2030 stapt het bedrijf definitief af van brandstofmotoren.

Vrachtwagens en bussen worden vooralsnog niet geraakt door de nieuwe wetgeving. Wel meldt het doorgaans betrouwbare Bloomberg dat ook die voertuigen straks minder CO2 moeten uitstoten. Vanaf 2040 moet de uitstoot van nieuwe exemplaren met 90 procent zijn ingeperkt (vergeleken met 2021). De EU sleutelt momenteel nog aan de exacte invulling van dat plan.

Kleine bedrijven (tijdelijk) uitgesloten

Innovatie moet alvast niet beperkt worden, besliste de Europese Commissie in haar voorstel. Er werd voor fabrikanten die minder dan 10.000 auto’s of 20.000 bestelbussen produceren alvast voorzien in een uitzonderingspositie. Zij krijgen uitstel van de CO2-beperkingen en moeten met lokale overheden onderhandelen over die uitstel. Volgens het voorstel loopt die uitzondering tot 2036.

Connected Carslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken