Nieuws

Mercedes-Benz brengt als eerste TikTok naar de wagen

TikTok komt naar Mercedes-Benz
TikTok-video's bekijken terwijl je in de wagen zit? Vanaf de herfst is het mogelijk in Mercedes-Benz E-Class-voertuigen.

Concreet komt TikTok beschikbaar voor alle E-Class-modellen die vanaf de herfst aan de line-up van het Duitse merk worden toegevoegd. Tezamen met de introductie van het sociale medium brengt de wagenfabrikant een update uit voor zijn MBUX-infotainmentsysteem. Hoe TikTok precies geïntegreerd wordt in dat infotainmentsysteem is niet bekend. Gekend is dat bestuurders de app enkel kunnen openen als het voertuig geparkeerd staat. Bestuurders verliezen zo tijdens het rijden hun aandacht op de weg niet, zelfs al zijn de meeste TikTok-video’s relatief kort.

Uitzondering voor passagiers

Passagiers in de bijrijdersstoel kunnen overigens wel video’s bekijken tijdens het rijden. Zij krijgen hiervoor een eigen scherm, onderdeel van het zogeheten ‘superscreen’ op het dashboard van de wagen. Om te voorkomen dat de bestuurder alsnog meekijkt met de video’s werden de kijkhoeken van dit scherm beperkt. Sensoren in het dashboard monitoren daarnaast waar de bestuurder tijdens het rijden naar kijkt. Of dit systeem ook in staat is het scherm van de passagier uit te schakelen als de bestuurder constant opzij kijkt, is niet bekend.

Meer applicaties op komst

Dat Mercedes-Benz TikTok introduceert op zijn wagens heeft alles te maken met zijn plannen voor de Aziatische markt. Een markt waar TikTok “ontzettend relevant” is, aldus Mercedes-Benz-CEO Ola Källenius. Het merk hoopt met de lancering van TikTok dus een extra USP toe te voegen aan zijn E-Class-assortiment. Niettemin omdat de ‘gemiddelde leeftijd van S-Class-eigenaren in China rond de 40 jaar ligt’, vult Källenius aan.

Welke apps Mercedes-Benz aanbiedt verschilt per markt. De autofabrikant bepaalt steeds per markt welke diensten, waaronder muziek- en contentplatformen, relevant zijn en heeft geprobeerd steeds de meest relevante opties te ontwikkelen. TikTok is dus alvast niet de enige app die later dit jaar op het MBUX-platform beschikbaar komt. Het bedrijf werkt ook aan apps voor Angry Birds, WebEx van Cisco, Zoom en de Vivaldi-webbrowser.

YouTube en Google Maps

Mercedes-Benz kondigde eveneens een partnership met Google aan. Onderdeel van de samenwerking is dat de autofabrikant het Maps-platform inzet om zijn navigatieapp op te baseren. We hoeven alvast geen exacte Maps-kloon te verwachten, beloofde de fabrikant ons, maar juist een combinatie van de informatie van Maps met het Mercedes-smaakje. Opvallend is verder dat Google met zijn Maps-data ook gaat bijdragen aan veiligheidsfuncties van de fabrikant. Zo helpt de data van Maps voertuigen om geleidelijk snelheid te minderen bij kruispunten, rotondes en bochten.

Ook kondigen de bedrijven aan dat YouTube weldra naar Mercedes-voertuigen komt. Net als voor TikTok geldt dat die app enkel worden gebruikt als het voertuig is geparkeerd. Ook zegt de fabrikant een uitzondering te maken voor auto’s die autonoom rijden op niveau 3 ondersteunen. Die optie moet dan wel zijn ingeschakeld.

Voordat Maps en YouTube naar voertuigen van Mercedes-Benz komen, moeten bestuurders nog wel even geduld hebben. Die apps komen namelijk alleen naar het nieuwe MB.OS-platform dat de wagenfabrikant in 2024 wil introduceren. Het MBUX-platform moet het dus zonder die functies en apps stellen.

Connected Carmercedes-benzontspanningtiktok

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken