AXA verbetert productiviteit met CMMi
AXA behaalde voor zijn gehele IT-afdeling een CMMi-certificatie. Dat is in ons land uitzonderlijk. Waarom begon CIO Philippe Wautelet eraan, en wat heeft het opgebracht?
Bankverzekeraar AXA heeft een IT-afdeling met 450 mensen. Twee jaar geleden wilde Wautelet een project starten rond kwaliteitsverbetering. Niet dat die kwaliteit zo slecht was. “Maar vaak hing de kwaliteit in een project af van de betrokken personen. Met de beste personen lukte een project. Er was geen goed beschreven proces.” Wautelet ging op zoek naar houvast, en kwam al snel terecht bij het Capability Maturity Model Integration of CMMi.
Dat is – zeker voor België – geen voor de hand liggende beslissing, bevestigt Dirk Steuperaert, director bij managementadviseur PriceWaterhouseCoopers. “Wij zien een licht stijgende trend om alleszins de CMMi-concepten te gebruiken om de ontwikkelingsafdelingen te verbeteren, maar dit resulteert tot nog toe zelden in een formele certificering. Bij de grote bedrijven waar wij contacten hebben is er naar ons weten slechts één die op middellange termijn naar een certificering op niveau 3 streeft.”
Op de (niet-exhaustieve) officiële lijst van het Software Engineering Institute staat maar één Belgische organisatie vermeld: een onderdeel van IBM België, dat is gecertifieerd op CMMi niveau 3.
Met een CMMi-certificatie kunnen IT-dienstenbedrijven aan hun klanten bewijzen dat zij werken volgens strenge, doordachte procedures. Maar waarom zou een bedrijf het voor zijn interne IT-afdeling willen invoeren? “Gebruikers worden steeds veeleisender, ze vragen projecten die sneller worden opgeleverd en met meer functionaliteit”, zegt Wautelet. “En we konden niet bewijzen dat we competitief waren. Eén van de sterke punten van CMMi is dat je de meetpunten creëert waarmee je kunt meten of je je doelstellingen bereikt.”
CMMi toepassen heeft dus nut. Maar is het ook nuttig om dat daarna te laten certificeren? Ja, zegt Wautelet, want de meerkost is beperkt en het is goed voor de moraal. Dirk Steuperaert van PriceWaterhouseCoopers treedt dat standpunt bij: certificatie kan zinvol zijn, “als het juist wordt gekaderd en als het past bij de bedrijfscultuur.”
Het invoeren van CMMi betekende een forse inspanning. De informatici bij AXA kregen elk gemiddeld 10 dagen vorming. En CMMi brengt heel wat extra werk mee. Bij AXA is er nu een speciale afdeling met een 20-tal mensen die voltijds verantwoordelijk zijn voor het correct toepassen van CMMi in alle projecten. Er is ook een Software Engineering Process Group, een cel van een vijftal personen die de processen moet onderhouden.
Eind 2005 werd het behalen van niveau 2 gecertificeerd. Volgens Wautelet heeft het bereiken van CMMi 2 de productiviteit van de IT-afdeling met 20 tot 25 procent verbeterd. Zo’n productiviteitsverbetering komt niet omdat de programmeurs sneller code schrijven, verklaart Wautelet. “Maar een fout die je in de business requirements maakt, betaal je heel duur.” Zo’n fouten worden vermeden door beter gecontroleerde processen.
“Op dit moment heeft CMMi vooral effect op project managers, architecten en op de nieuw gecreeërde functies”, zegt Wautelet. “De ontwikkelaar is voorlopig het minst geraakt.” En dat is de volgende stap. ‘Ik stop niet, ik ga door’, aldus Wautelet. “Ik wil de grote meerderheid van de ontwikkelaars bereiken. Dan krijgen we invloed op de manier waarop ze ontwikkelen, en daar hoop ik het grootste effect te bereiken op de productiviteit.”
En dus is Axa al begonnen aan het implementeren van niveau 3 van CMMi. Binnen 18 maanden hoopt Wautelet zo ver te zijn. Doelwit: nog eens 25 procent productiviteitsverbetering.