Werp atheïsme of monotheïsme af, word polytheist
IT-organisaties zijn geobsedeerd door het beheer van hun processen. Het klopt dat die voor verbetering vatbaar zijn. Na pogingen om het op eigen houtje uit te zoeken, hebben velen nu het lichtend pad gevonden in de methodologie.
De evangelisten van de IT offeren elk op hun eigen altaar, op een erg monotheïstische manier. Hun goden heten CMMI, ITIL, COBIT, ISO 17799, BS 15000, Six Sigma, enzovoort. Het staat erg ver van de romantiek van het Griekse Pantheon. Het is ook beduidend minder doeltreffend.
Waarom willen we de IT-processen verbeteren? Vooral om de kosten te controleren, de betrouwbaarheid en de kwaliteit te verhogen. Op die manier wil de manager zorgen voor alignment, geloofwaardigheid, vertrouwen en een betere klantenrelatie. Dat is, op zich, een heel goede zaak voor het bedrijf.
Maar elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur en zijn eigen omgeving. En geen enkele methodologie voldoet daar voor 100 procent aan.Het verbeteren van de processen is een hoger doel dan het implementeren van een methodologisch kader. Het doel is de prestaties van het bedrijf verbeteren. Zich differentiëren op de markt doet u niet door dezelfde standaard methodologie toe te passen als uw concurrent.
Een methodologie gaat gepaard met een certificatie. De manager wil zich daarmee indekken en de risico’s minimaliseren. Voor consultants wordt deze certificatie een standaardproduct dat als weinig verstorend voor het bedrijf wordt voorgesteld.
Zo wordt het moeilijkste gedeelte, namelijk het beheren van de verandering, verhuld. Juist daar ligt nochtans de sleutel tot het succes van een verbetering van de bedrijfsprocessen. Methodologieën zijn handig en het gebruik ervan moet worden aangemoedigd,
maar laten we niet vergeten dat het slechts hulpmiddelen zijn, manieren om de processen te verbeteren en geen doel op zich.
Nochtans vinden we in de strategische bedrijfsplannen, overigens met de beste bedoelingen, doelstellingen en maatregelen terug die zijn geformuleerd in functie van de methodologie (‘CMMI niveau 2 bereiken’, ‘maturiteitsniveau 3 in ITIL-ontwikkeling’, enzovoort).
Het strategisch plan moet zorgen dat de waarde voor het bedrijf wordt gemeten van de toepassing van deze methodologieën en hun verschillende niveaus. Zal de overgang naar een hoger niveau een positieve impact hebben op de planning van de resources en zorgen voor betere of goedkopere dienstverlening? Wat is de toegevoegde waarde bovenop de kost? In welke mate verhoogt het vermogen om
te reageren op nieuwe vragen?
De strategie moet zijn om de prestaties meetbaar te verbeteren, niet om een specifieke methodologie toe te passen. Het is er om te doen om de juiste processen neer te zetten zodat de risico’s beperkt kunnen worden, de diensten beheerd en gecontroleerd, de prestaties verbeterd en zodat voldaan wordt aan wettelijke voorwaarden en regels.
We moeten dus weg van het atheïsme maar ook van het strikte methodologische monotheïsme, en ons richten op een polytheïsme waarbij eerst de eigen doelstellingen worden vastgelegd. Pas daarna gaat men shoppen bij de verschillende methodologieën.
En kijk, dit is helemaal niets nieuws. Dit is precies de manier waarop de Grieken met hun Pantheon omsprongen: bij elk van hun goden konden ze gaan aankloppen met specifieke noden, op een specifiek moment.
Dominique Scheuren is eigenaar van Bizliner.