Wanneer governance weer is overgewaaid…
Wat is er aan de hand met de Belgische CIO? Als ik met IT managers praat, dan gaat het gesprek steeds minder over IT en steeds vaker over management. Of liever: over governance.
Veel CIO’s willen blijkbaar heel graag doen geloven dat ze amper bezig zijn met de technologie zelf – daar hebben ze toch immers personeel voor. Nee, de CIO is bezig met duur klinkende dingen als business-IT alignment en project portfolio management.
Het lijkt een eeuwigheid geleden dat deze zelfde mensen nog rood aanliepen van enthousiasme als ze het hadden over hun nieuwe data warehouse. Dit gebeurt niet zomaar. IT wordt, zo verzekert men ons van alle kanten, een commodity. Een afschuwelijk Engels woord dat u niet in het Nederlands kunt vertalen, en dat u hoort uit te spreken met gekrulde bovenlip: bah, vies!
Met een commodity kan het bedrijf geen competitief voordeel halen, en – misschien meer ter zake – met het leveren van een commodity maakt u weinig indruk op de raad van bestuur. Dus gaan we ons bezighouden met meer gewichtige zaken. Zoals governance.
Maar wat als het nu net omgekeerd is? Wat als governance de commodity is, en de echte toegevoegde waarde in de technologie ligt? Want uiteindelijk: zo’n superprestatie is het toch niet dat een IT-afdeling keurig georganiseerd is en goed wordt bestuurd. Het is in feite niet meer dan vanzelfsprekend of het zou dat moeten zijn.
En dan business-IT alignment: dat betekent niets meer dan ‘de job doen waar u voor betaald wordt’. Is er iéts vanzelfsprekender dan dat de IT professionals zich inzetten ten voordele van het bedrijf dat hun salaris uitkeert?
De huidige aandacht voor de interne organisatie en administratie van de IT-afdeling komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. IT-afdelingen waren altijd notoir slecht georganiseerd en het was vaak een absoluut mysterie wie er had beslist over het één of andere megaproject en op welke basis.
Nadat we, vanaf 2001, begonnen waren om elke IT-kostenpost één voor één onder de loep te nemen, was het onafwendbaar dat we ook die organisatorische kwesties zouden aanpakken. Dat is niks te vroeg.
IT governance is de basisvoorwaarde voor een goed draaiende IT-afdeling, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar als ik sommige CIO’s aan het woord hoor – of de dure studietjes van Gartner lees – klinkt het soms, alsof governance niet het middel, maar het doel is.
CIO’s beginnen hun waarde te meten aan hun CMMi-maturiteitsniveau. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Natuurlijk moet een IT manager zijn afdeling goed beheren. Dat moeten sales manager en marketing managers ook. Maar die marketing manager weet dat hij méér moet doen dan gewoon zijn projecten op tijd en binnen budget afwerken en daarvan mooie rapportjes afleveren.
Dáár krijgt hij geen vette bonus voor, en dat weet hij goed genoeg. Die bonus krijgt hij, als zijn marketingacties zo creatief waren, dat ze nieuwe markten openden voor het bedrijf en de verkoopscijfers omhoog deden schieten. De CIO zal op dezelfde basis worden beoordeeld.
Ik zou dan ook hopen, dat al dat gepraat over IT governance en business-IT alignment binnen een paar jaar is overgewaaid. Dat zou betekenen, dat de basisbegrippen van ITIL en COBIT in de praktijk zijn gebracht, en tegelijk zijn herleid tot precies dat: basisbegrippen.
En dat we ons weer kunnen concentreren op de dingen waar we goed in zijn. De technologie dus.