Nieuws

Website 2.0

 

Je kan geen vakblad openslaan of geen man meer interviewen of iedereen begint over Web 2.0. Typ de term in op Google en u krijgt meer dan honderd miljoen resultaten, en dat voor een term die eigenlijk is bedacht door de organisatoren van een gelijknamige conferentie.

Zoals wel vaker met hypes vult iedereen – businessmensen, communicatiegoeroes, ontwikkelaars – de betekenis een beetje naar eigen goedvinden in.

Voor alle drie de invalshoeken valt iets te zeggen. Maar persoonlijk leun ik qua invulling toch het meest aan bij de cases die in ons zogenaamde casebook opduiken en waar het businessaspect overheerst.

Onder deze cases zijn er namelijk heel wat webprojecten. Sommige zouden het zelfs ordinaire websites noemen, al is dat onterecht. Want anno 2007 is een website alles behalve een onbelangrijk extraatje.

In het 2.0-tijdperk wordt een site helemaal geïntegreerd met de achterliggende ERP-oplossing en kan de klant onder meer zijn bestelling opvolgen. Een website in het tijdperk Web 2.0 is dus vaak een behoorlijk complex IT-project.

Website 2.0 moet ook renderen. De recente lancering bij Brussels Airport is daar dan weer een goed voorbeeld van. Internet is in ondernemingen geen vrijgeleide meer om wat vrijgekomen budgetten op te souperen. Brusselsairport.be moet door advertentie-inkomsten en verkoop van tickets en producten op korte termijn uit de kosten komen.

Hoe snel dat op korte termijn moest gebeuren, dat wilde de betrokken projectleider niet verklappen. Maar ik schat dat de site binnen een jaar of twee à drie zelfbedruipend moet zijn.

De tijden zijn duidelijk veranderd. Website 2.0 draait in dit businessverhaal ook rond centralisatie en uniformiteit. Bij de provincie Antwerpen en diens nieuwe website Provant.be werden maar liefst 70 gedecentraliseerde afdelingen en nog veel meer ambtenaren opgeleid om voortaan op één platform, één content systeem en één gezamenlijke website hun informatie te plaatsen.

Voor wie er nog over zou twijfelen, de speeltijd is duidelijk voorbij op internet. Het web wordt meer en meer geïntegreerd in andere IT-systemen. En de website moet uiteindelijk geld in het laatje brengen. De regels die voor andere (IT)-projecten heersen in een bedrijf, gelden eigenlijk ook voor webprojecten. Business as usual dus. Ook dat is Web 2.0.

businesscasebookeditosmartbusinessweb 2.0

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken