Nieuws

Vista zorgt voor winstsprong bij Windows-divisie

Microsoft heeft gisteren goede resultaten gepresenteerd over het tweede fiscale kwartaal, dat op 31 december eindigde. De nettowinst ging met 81 procent omhoog naar 4,7 miljard. Dit op een omzet die met bijna een derde groeide naar 16,4 miljard; een kwartaalrecord voor het bedrijf.

De softwaregigant schroefde zijn verwachtingen voor de rest van het boekjaar op. Dit in tegenstelling tot bedrijven als Apple en Intel, die hun richtlijn recentelijk juist hebben afgezwakt. Operationeel directeur Kevin Turner constateert "gezonde vraag van zowel bedrijven als consumenten in de Verenigde Staten, en onze groei in ontwikkelende markten [Brazilië, China, Rusland] is bijzonder goed."

Windows Vista
Veel is al geroepen over de laatste versie van Windows, maar die legt de softwaregigant hoe dan ook geen windeieren. Dat blijkt als we de nieuwe kwartaalcijfers van de client-divisie, waarin Windows is ondergebracht, naast die van vorig jaar leggen. Een jaar geleden verdiende de bedrijfstak een operationele winst van 1,84 miljard, op een omzet van 2,58 miljard dollar. Nu zijn die cijfers omhoog gesprongen naar 3,36 miljard dollar winst op 4,33 miljard dollar omzet.

"We zijn tevreden met de voortgang van Windows Vista in de markt", zegt Kevin Johnson, president van de Platform en Diensten Divisie bij Microsoft. "We hebben een grote stap vooruit gezet bij partners en klanten, en kijken uit naar de uitgave van ons eerste servicepakket later dit kwartaal." Volgens Microsoft is de client-divisie met ruim twintig procent gegroeid, sinds Windows Vista bijna een jaar geleden op de markt kwam.

De zakelijke verkoop ging ook goed. Microsofts divisie voor servers, tools en de Office- en SharePoint-kantoorsoftware meldde 3,2 miljard dollar winst en een opbrengst van 4,8 miljard dollar. Een heel wat betere prestatie dan die van Microsofts online services-divisie, met daarin diensten als MSN. Deze tak verloor 245 miljoen dollar; een verslechtering ten opzichte van de 118 miljoen dollar verlies van een jaar eerder. Deels heeft dit te maken met de zes miljard dollar kostende overname van reclamereus aQuantive.

 

businessfinanciële resultatenitprofessionalmicrosoftnieuwsomzetvistawinst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken