Het kopieerapparaat loopt op zijn laatste benen
Een relikwie verdwijnt uit de Belgische kantoren. Toestellen die enkel nog kopiëren, worden een zeldzame soort. De zogenaamde multifunctional printer heeft zijn weg gevonden op zowat alle bedrijfsvloeren, en is sterk op weg om de copier of – in de volksmond – het kopieerapparaat definitief te verdringen.
De multifunctional (of MFP, kort voor multifunction printer of peripheral) is een toestel dat niet alleen kopieert, maar ook print, scant en vaak ook faxt. Smart Business Strategies deed een onderzoek bij meer dan vijfhonderd IT-verantwoordelijken in Belgische bedrijven. Daaruit blijkt dat bijna evenveel bedrijven over multifunctionals beschikken (84%) als over printers (85%), die dus alleen printopdrachten uitvoeren. Slechts 47% van de bedrijven heeft nog een kopieerapparaat staan.
En bij de aankoopintenties oogt het plaatje nog droeviger voor de kopieerapparaten: slechts 9% van de verantwoordelijken overweegt het komende jaar in dit type randapparatuur te investeren, tegenover 34% in multifunctionals. “Bovendien mogen we aannemen dat de meeste copiers die vandaag worden verkocht, ook een printerkaart ingebouwd hebben, waardoor de markt van de copiers ‘pur sang’ bijna volledig is verdwenen”, zo luidt de conclusie van het blad.
Contrast
Eveneens een opvallende vaststelling: de output van de multifunctionals is gemiddeld slechts voor 7% kopieën en voor 93% print. “Uiteraard verschilt die verhouding in kopieerintensieve omgevingen zoals scholen, maar over het algemeen kunnen we vaststellen dat het aantal gekopieerde pagina’s jaar na jaar afneemt”, zo zegt een van de fabrikanten die Smart Business Strategies aan het woord laat.
Een schril contrast met het aantal geprinte pagina’s, dat nog steeds blijft toenemen, alle dromen rond ‘paperless offices’ ten spijt. Recente studies van IDC wijzen bijvoorbeeld uit dat alleen al het gebruik van e-mail zorgt voor een stijging in papierverbruik met gemiddeld 40%.
Toch zal de copier nog lang blijven bestaan. Al was het maar in de gedachten van de gebruiker. Veel eindgebruikers spreken ook nog altijd over hun copier, ook al wordt het toestel maar voor een klein percentage gebruikt voor kopieën. Die associatie is zo sterk dat fabrikanten er ook nog altijd rekening mee houden in hun reclameboodschappen.