Nieuws

LinkedIn tweede grootste sociaal netwerk van België

 

LinkedIn is in ons land de tweede grootste sociale netwerksite. Maar liefst zestien procent van de Belgen heeft er een profiel. Facebook is de grootste met één op drie (29 procent) Belgische surfers als lid.

De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau Insites dat 900 surfers tussen 18 en 65 jaar uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk online ondervroeg. In totaal zitten vier op tien Belgische surfers op ten minste één sociaal netwerk, al is er een groot verschil tussen naamsbekendheid en daadwerkelijk lidmaatschap.

Facebook is bekend bij 72 procent van de ondervraagden en 29 procent van hen heeft er een profiel. Voor LinkedIn liggen die percentages een pak dichter bij elkaar met ‘maar’ 24 procent naamsbekendheid, maar wel veertien procent van de ondervraagden die het gebruikt.

Opvallend zijn de resultaten van Netlog en MySpace. Respectievelijk 44 en 24 procent van de ondervraagden is bekend met die sites, toch hebben maar veertien en acht procent ook effectief een profiel op de sites. Plaxo eindigt op de vijfde plaats met elf procent naamsbekendheid en zeven procent Belgische gebruikers.

Minderjarigen maken het verschil
Volgens het onderzoek is Facebook dus het grootste sociaal netwerk in België. Maar dat is enkel als u minderjarige surfers niet meetelt. Zo meldde Netlog, dat populair is bij de jongste gebruikers, in september dat het in totaal 2,3 miljoen leden heeft, waarvan twee miljoen actieve gebruikers.

Daarmee is de site in België ongeveer dubbel zo groot als Facebook, dat volgens zijn eigen cijfers pas sinds oktober één miljoen Belgen rijk is. Van die groep is echter de overgrote meerderheid (975.000 personen) achttien jaar of ouder.

Nederland op Hyves
De resultaten voor België verschillen met die voor Nederland. Daar zit ook één op vier volwassen surfers op minstens één sociaal netwerk, maar Hyves is er de grootste site met 24 procent van de volwassen Nederlandse surfers als gebruiker. LinkedIn volgt op achttien procent en MySpace kan negen procent bekoren.

Ook hier valt op dat de naamsbekendheid van MySpace met 62 procent veel groter is dan het aantal leden. Facebook is gekend bij vier op tien surfende Nederlanders. Toch heeft de site minder dan tien procent van hen geregistreerd als lid.

businesshyvesinsitesitprofessionallinkedinmyspacenetlognieuwsplaxo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken