Nieuws

Hoe houdt u generatie Y tevreden?

Als we een aantal onderzoeken moeten geloven, wordt het straks vechten geblazen om de jongere generatie werknemers. Hoe kunt u die felbegeerde, hoogopgeleide multitaskers binnenhalen en, belangrijker nog, vasthouden? Enig inzicht in de grillen en wensen van ‘generatie Y’ kan geen kwaad. 

In deze economisch onzekere tijd staat personeelsuitbreiding wellicht niet bovenaan op uw prioriteitenlijstje. Toch blijft het een belangrijk onderwerp om bij stil te staan. De tijd breekt zo langzamerhand aan dat de babyboomgeneratie massaal met pensioen gaat, wat een zware aderlating voor de beroepsbevolking betekent.

Dat brengt de nieuwe stroom werknemers die geboren zijn tussen 1981 en 1990 in beeld. Het zijn de vertegenwoordigers van de zogenaamde generatie Y. Volgens diverse onderzoeken zullen zij de komende jaren bijzonder gewild worden op de arbeidsmarkt. Niet alleen vanwege de schaarste, maar ook vanwege hun unieke kwaliteiten.

Waslijst
Wat maakt generatie Y zo bijzonder? Dat is een vraag om te stellen aan Marie Puybaraud van Johnson Controls, een veelzijdige multinational die zakelijke klanten adviseert over onder meer facilitair management. Puybaraud doet onderzoek naar de kenmerken en behoeften van generatie Y. Ze kan een hele waslijst aan kwaliteiten opsommen.

Eerst en vooral: deze nieuwe werkers zijn opgegroeid met computers, internet en de mobiele telefoon. Multitasken met verschillende apparaten gaat ze natuurlijk af. Nieuwe technologie pikken ze snel op en met gemak racen ze door enorme hoeveelheden data. Het zijn geweldige netwerkers, sociaal, vaak hoogopgeleid en teamspelers bij uitstek. Allemaal waardevolle eigenschappen in onze kennisintensieve economie.

Generatie Y is echter ook veeleisend – en daar wordt het interessant voor u. Immers, als u deze behoeften kent en eraan kunt beantwoorden, zullen uw werknemers van de toekomst langer aan uw zijde blijven. We helpen u graag op weg met zes tips.

1) Toon begrip
De kwaliteiten van de generatie Y-leden worden door lang niet door alle werkgevers als dusdanig gewaardeerd. Hun invloed op de werkvloer wordt wel als verstorend ervaren. Ook zouden ze veel aandacht vragen en eerder geneigd zijn het schip te verlaten. Ze zijn zelfs verwend genoemd.

Ten onrechte, vindt Puybaraud. Volgens haar zouden managers veel meer hun best moeten doen om te begrijpen hoe hun jonge werknemers werken en communiceren. Enkele zaken om bijvoorbeeld rekening mee te houden: generatie Y-mensen hebben informaliteit hoog in het vaandel staan. Ze vertrouwen op aanbevelingen van vrienden en informatie die ze oppikken in de geruchtenmolen.

De communicatie gebeurt informeel via diverse communicatietechnologieën en sociale netwerken, maar belangrijke informatie wordt liever persoonlijk meegedeeld. Ze zijn voortdurend via diverse kanalen verbonden met digitale informatie, entertainment en sociale contacten. Samenwerking is belangrijk en collega’s worden niet gezien als rivalen maar als partners.

2) Zet uw aversie tegen social networking aan de kant
U kon het hierboven al concluderen. Misschien is het nodig om uw mening over hedendaagse verschijnselen als profielensites, instant messaging, sms, blogs en multiplayergames bij te stellen. Even kort door de bocht: de werknemers van de toekomst zijn het gewend om constant verbonden te zijn met hun sociale netwerken – en ze verwachten niet minder tijdens het werk. 

3) Neem uw jonge werknemers serieus
De leden van de Y-generatie worden graag serieus genomen en een gevolg daarvan is inderdaad dat ze aandacht vragen. Nog sterker dan bij oudere generaties is er een verlangen naar intellectuele uitdaging, betekenisvol werk en persoonlijke ontwikkeling. U houdt deze jongeren tevreden door ze actief te betrekken bij managementbeslissingen en onmiddellijke feedback op prestaties te geven. Ambiguïteit is funest; een duidelijke richting is het devies.

Recente onderzoeken tonen aan dat veel bedrijven wereldwijd er niet in slagen om tegemoet te komen aan deze zo belangrijke voorwaarden van werknemers. De Y-generatie wil duidelijk dat dit verandert.

4) Zorg voor een aangename werkomgeving
Generatie Y heeft ook zo haar wensen als het gaat om de ideale werkplek. Marie Puybaraud doet hier online onderzoek naar. Uit haar voorlopige resultaten blijkt dat de jonge, toekomstige werknemers veel belang hechten aan ruimte. Een werkplek van vier vierkante meter wordt te klein gevonden. Een grotere, open omgeving met daarin meerdere werkplekken valt meer in de smaak. Verder hebben de jongeren een voorkeur voor rustige, lichte kleuren op de muur en een zachte vloerbedekking.

Een belangrijke ontdekking is dat 63 procent van hen een eigen bureau wil, liefst met de mogelijkheid dit persoonlijk te maken. "Er is dus nog steeds die sterke emotionele gehechtheid aan een werkomgeving; de behoefte om naar kantoor te gaan en een eigen bureau te hebben", beweert Puybaraud.

Slechts 22 procent is bereid om het bureau te delen, en zogenaamde hotdesks zijn nog minder populair. Dat is een belangrijke constatering, aangezien het gebruik van deze tijdelijke bureaus de laatste jaren juist is toegenomen.

5) Wees flexibel
Mobiel werken staat zeer hoog op het wensenlijstje van generatie Y. Een overgrote meerderheid (81 procent) wil mobiel werken. Ruim de helft werkt graag flexibel. Op het bureau dienen een laptop, Blackberry en/of mobiele telefoon te staan. Een vaste telefoon is niet meer aan de orde. De werknemers van de toekomst mixen hun werk graag met de rest van hun leven, maar verliezen daarbij hun familieleven en andere prioriteiten niet uit het oog. Ze willen hun werk kunnen inpassen in hun levensstijl.

6) Bekijk het positief
Mogelijk zit u helemaal niet te wachten op die aandachtvragende, bemoeizuchtige en veeleisende nieuwe werknemers. Misschien vindt u instant messaging en sociale netwerken slechts een nutteloze afleiding van het werk en een risico bovendien voor de netwerkbeveiliging en bedrijfsgegevens. En wellicht houdt u liever de controle in plaats van flexibel werken toe te staan.

Bekijk het dan eens van een andere kant. Instant messaging bijvoorbeeld is een heel efficiënt communicatiemiddel. Via blogs en social networking kan uw bedrijf zich profileren en waardevolle contacten opdoen. Bepaalde serious games zijn een prima methode om waardevolle zakelijke vaardigheden te ontwikkelen. Jongeren laten zich niet gauw afleiden door dergelijke technologieën. Ze zijn ermee opgegroeid en kunnen multitasken als de beste. Voor hen is het een wezenlijk onderdeel van hoe ze werken en leven.

In plaats van veeleisend, aandachtvragend en zelfs verwend, kunt u de generatie Y-leden ook beschouwen als zeer betrokken bij het werk. Kritisch weliswaar, maar actief meedenkend. Flexibel uiteraard, maar daardoor niet te beroerd om in hun vrije tijd een uurtje bij te springen. Geen stoorzender, maar een energetische en broodnodige innovatieve stimulans voor uw bedrijf. Ook in business heeft de jeugd de toekomst.

businessitprofessionalnieuwspersoneeltoekomst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals