Online verkoop krimpt voor het eerst
Voor het eerst in de nog korte geschiedenis van de e-commercie besteden Amerikaanse consumenten minder geld in webwinkels dan andere jaren. Ze zijn afwachtend en zuiniger.
Normaal gesproken is het in november, in de aanloop naar Thanksgiving (een feestdag die morgen wordt gevierd), een drukke tijd voor webwinkels in de VS. Steevast worden de resultaten van het jaar ervoor overtroffen, weet marktonderzoeker Comscore. Zo niet dit jaar. Voor het eerst hebben consumenten juist minder besteed gedurende de eerste 23 dagen van november.
|
Bron: Comscore
Budgetbewust
Ondanks de lagere brandstofprijzen zijn mensen voorzichtig, verklaart Comscore. De combinatie van een sombere en onstabiele aandelenmarkt, dalende huizenprijzen, inflatie, de zwakke arbeidsmarkt en een krimpend besteedbaar inkomen is fnuikend voor het consumentenvertrouwen. Men probeert te besparen op vakanties en cadeaus.
"Het is ook waarschijnlijk dat sommige budgetbewuste consumenten afwachten, om later in het seizoen te profiteren van nog agressievere kortingen", denkt Comscore-directeur Gian Fulgoni. Tenzij zich nog meer desastreus financieel nieuws aandient, verwacht de marktonderzoeker dat de groei later dit jaar wel weer uit de rode cijfers zal komen.