Ook klanten Landbouwkrediet gehacked
Een aantal klanten van het Landbouwkrediet zijn online bestolen. Bij minstens vier klanten verscheen er op de website van Crelan Online (de internetmodule van de bank) een tussenpagina die de inloggegevens verzamelde. In tegenstelling tot wat het Landbouwkrediet gisteren zelf meldde, is er niet ingebroken op de site zelf.
De bank ontdekte de problemen gisterenmorgen rond half tien. Een half uur later werd het internetbankieren volledig stilgelegd om verdere problemen te voorkomen. Intussen test de bank ook de rekeningen van andere klanten om te kijken of er nog meer slachtoffers zijn. Internetbankieren zelf is intussen terug mogelijk.
“Onmiddellijk nadat de hacking werd vastgesteld, hebben wij beslist om Crelan Online tijdelijk offline te zetten,” zegt topman Luc Versele, “De Computer Crime Unit van de federale politie werd op de hoogte gebracht en werkt samen met de bank om de schuldige te vinden.”
“Er is één geval waar wij de transactie zelf hebben kunnen tegenhouden, voor de anderen was het te laat”, aldus Michel Ernotte van de dienst communicatie bij het Landbouwkrediet. “De speciale cel van de federalte politie is nu bezig om dat voor de andere klanten alsnog tegen te houden.” Welke bedragen er precies gestolen zijn, wil de bank niet kwijt. Of het gestolen geld wordt terugbetaald, bekijkt de bank geval per geval.
Overstap op Digipass
Het incident bij het Landbouwkrediet volgt zeer kort op de online inbraken bij Dexia-klanten. Ook daar was spyware op de computer van de klanten de oorzaak, al verschillen de inlogprocedures wel. Dexia maakt gebruik van de digipass, het Landbouwkrediet gebruikt een systeem met een wachtwoord en een controlewachtwoord bestaande uit een stuk van een gekregen (langere) code.
In de toekomst plant de bank wel een overstap naar de digipass, al beseffen ze wel dat ook dat systeem niet waterdicht is.