Het Beste van Peter Hinssen (6)
In 2009 verschijnt ‘Business/IT Fusion’, het boek van IT-ondernemer Peter Hinssen. Naar aanleiding hiervan zet de redactie van Smart Business Strategies de tien ‘beste’ columns, die Hinssen de voorbije acht jaar voor dit blad schreef, online.
Lezers van Smart Business Strategies, en deze site, kunnen het boek van Peter Hinssen, dat nu al verkrijgbaar is, overigens krijgen aan een voordeelprijs, 38 in plaats van 48 euro. Ga naar it-fusion.com en gebruik voordeelcode MINOC.
De tien columns van Hinssen vullen de laatste tien dagen van 2008, en elke dag komt er één column online. Zoals het een top 10 beaamt, gaan we van 10 naar 1. Nummer 6 is ‘CIO 2.0’ uit 2008:
CIO 2.0
Wat is de toekomst van de CIO ? Een vrij existentiële vraag, waar ik vandaag meer en meer CIO’s mee zie worstelen. ‘The Times They Are’ A changing’, zong Bob Dylan, en hij had gelijk. IT is niet meer hetzelfde als voorheen, de rol van IT is grondig aan het veranderen, en de CIO zal mee moeten evolueren of hij dreigt te verdwijnen.
Dat IT verandert dat zien we alle dagen. Waar we ons vroeger vooral bezig hielden met het bouwen van dingen, is dat definitief voorbij. Er wordt nog wel in India gebouwd en ontwikkeld, maar voor ons is dat verleden tijd. De eerste generatie van IT ging inderdaad over bouwen (build), toen zijn we meer en meer gaan kopen (buy), kijk maar naar de ERP en de CRM-golf. Vandaag de dag gaat het vooral over intelligent samenstellen (compose), waar we toepassingen, data en gebruikers op een slimme manier gaan integreren.
De rol van IT verandert ook drastisch. Waar we vroeger vooral bezig waren met het bouwen en onderhouden van systemen, zullen we ons meer en meer moeten focussen op het intelligent toepassen van IT binnen ons bedrijf. We zullen ons meer en meer met processen gaan bezighouden, en minder met de bits en bytes. We gaan over van IT-organisaties die bevolkt zijn met technische specialisten, naar IT-organisaties met slimme all-rounders die vooral een businessfocus hebben, en minder een puur technische kijk.
Dat legt nogal wat stress op de schouders van de CIO. Vroeger noemde die gewoon nog IT-manager, en was dat gewoon de strafste IT’er van de bende. Als er al een vergelijking met een Hells Angels-bende zou zijn, dan was de CIO diegene met de strafste moto en de blondste blondine, die helemaal vooraan zijn bende uitreed. De IT-manager was de baas geworden omdat hij (of heel zeldzaam zij) gepokt en gemazeld was in de technische complexiteit van IT.
Niet meer, helaas. De nieuwe CIO’s zijn absoluut geen techneuten, maar vooral clevere mensen die de brug tussen het bedrijf en de techniek weten te slaan, die vooral met business issues en impact bezig zijn, en die strategisch kunnen denken. Het zijn dus niet meer de strafste nerds van de IT-bunker, maar vooral diplomaten die hun businesscollega’s kunnen overtuigen om op een efficiëntere en effectievere manier om te gaan met technologie. Het zijn meer all-rounders dan specialisten.
Ons landje loopt een beetje achter bij de nieuwe CIO-cultuur. Bij onze buurlanden zien we vandaag al veel meer dit soort ‘new CIO’s on the block’ lopen, maar bij ons zien we nog heel veel IT-managers die als een moederkloek over hun nerds in de kelder waken.
Het zal een interessante evolutie zijn de volgende jaren om het profiel van de CIO te zien evolueren, en mijn voorspelling is dan ook dat we breder gevormde, generalistische businessdenkers nodig zullen hebben.
Het zal ook interessant zijn om te zien of we niet-IT’ers kunnen overtuigen om de rol van CIO op te nemen. Vandaag hebben we in IT nog altijd de reputatie van een ‘black-hole’ te zijn: eenmaal je in IT terechtkomt, geraak je er nooit meer uit. Dat is jammer, want dat belet waarschijnlijk een heleboel capabele managers om in IT te werken, omdat ze bang zijn dat je er nooit meer uit ontsnapt.
Tegelijkertijd is er duidelijk ook een ‘glass-ceiling’ in IT: het is zeer moeilijk om als CIO door te groeien naar een ruimere rol. Het is uiterst zeldzaam dat je als CIO de kans krijgt om echt door te stoten naar de functie van senior executive of CEO, meestal is CIO het ‘eindstation’ wat je als IT’er kan bereiken. De zeldzame uitzonderingen bevestigen de regel, zo werd dit jaar de vroegere CIO van ING worldwide, Erik Dralans, de nieuwe voorzitter van ING België, maar dat zijn unicums.
We zullen het carrièrepad van de CIO een nieuw elan moeten geven om de juiste mensen aan te trekken. Ik zat onlangs in een workshop met een CIO van het grootste Noorse ziekenhuis. Die man was sinds drie jaar CIO, en had het hospitaal omgebouwd tot een van de meest vooruitstrevende ziekenhuizen in Europa door het gebruik van IT. Deze CIO was geen IT’er, maar een arts, en had de rol van CIO aanvaard omdat hij geloofde dat het hospitaal zoveel meer met IT zou kunnen doen. ‘Het was pas toen ik als arts de stap naar IT maakte, dat ik ook andere artsen kon overtuigen om ook in IT te komen.’
Peter Hinssen
Ondernemer 2.0