Nieuws

Het Beste van Peter Hinssen (5)

In 2009 verschijnt ‘Business/IT Fusion’, het boek van IT-ondernemer Peter Hinssen. Naar aanleiding hiervan zet de redactie van Smart Business Strategies de tien ‘beste’ columns, die Hinssen de voorbije acht jaar voor dit blad schreef, online.

Lezers van Smart Business Strategies, en deze site, kunnen het boek van Peter Hinssen, dat nu al verkrijgbaar is, overigens krijgen aan een voordeelprijs, 38 in plaats van 48 euro. Ga naar it-fusion.com en gebruik voordeelcode MINOC.

De tien columns van Hinssen vullen de laatste tien dagen van 2008, en elke dag komt er één column online. Zoals het een top 10 beaamt, gaan we van 10 naar 1. Nummer 5 is ‘Waarom is IT zo onbetrouwbaar ?’uit 2007:

Waarom is IT zo onbetrouwbaar ?

Het kan nooit kwaad om eens te mijmeren over waar we hele dagen mee bezig zijn. Onze dagtaken even te laten rusten en een overschouwing te krijgen van ons beroep. Het is dan altijd nuttig om een neutrale opinie te vragen van mensen die net niet in het vak zitten. Voor ons IT’ers kan dat echter heel ontluisterend zijn. De meeste input die je krijgt over technologie, computers en al die andere IT-gerelateerde zaken gaan dan vaak in de richting van ‘moeilijk’, ‘complex’, ‘frustrerend’, en de algemene tendens die je supervaak hoort is: ‘onbetrouwbaar’.

Als IT’er vind ik dat dat eigenlijk nogal meevalt, of toch veel beter is dan vroeger. Ik herinner mij nog levendig de tijden van het begin van het internettijdperk, dat telkens je eindelijk geconnecteerd raakte, dat je daar heel enthousiast over werd. Yes ! Ik ben verbonden ! Yoehoe ! Ik heb een IP-adres gekregen! Vandaag vinden we het heel normaal dat we online access hebben, liefst nog breedband, maar tot voor kort was dat nog iets om blij over te zijn.

Toch moet je toegeven dat het niet evident is. Het blijkt dat 50 procent van de IT-projecten meer dan 50 procent over tijd gaan, en dat bijna 65 procent van alle IT-projecten uiteindelijk iets oplevert waar de gebruikers niet helemaal tevreden mee zijn qua functionaliteit. Maar nog vervelender is de onbetrouwbaarheid van veel IT-systemen, die uitvallen, problemen vertonen, enzovoort.

De beste illustraties hebben we allemaal thuis wel meegemaakt. De kinderen van de schoenmaker hebben vaak de slechtste schoenen, maar bij ons thuis wil ik daar iets aan doen. Ik vind het belangrijk dat we thuis goed uitgerust zijn, en daarom besloten we een paar maanden geleden een nieuwe kleurenprinter te kopen. Geen goedkope rommel, nee laat het maar het neusje van de zalm zijn. Het ding zag er prachtig uit, maar ik kan het zelf niet meer installeren, dat is te moeilijk geworden. Het ding wórdt geïnstalleerd en het werkt prima, net zolang de installateur in huis is. De man is het erf nog maar afgereden of ik kan al niet meer printen van de laptop. Geen probleem, dan stuur ik de files maar naar de andere computer, en dan print ik die daar wel af. Twee dagen later kan ik alleen nog in zwart-wit printen, en een week later geeft het toestel gewoon de geest.
 

Gelukkig heb ik mijn lesje geleerd, en zit er een omnium op. Nieuw toestel komt, wordt weer geïnstalleerd, en twee weken later komt er weer geen blad meer uit. Opnieuw een gloednieuw toestel dat na drie weken de boodschap geeft: ‘Inkt te oud. Vervang cartridges’. Dat kan ik. Ik naar de winkel om gloednieuwe cartridges te kopen, ik vervang ze en zet het toestel weer aan en dat zegt: ‘Inkt te oud. Vervang cartridges’.

Kijk, ik kan veel verdragen. Maar als de toestellen die ik naar huis meeneem om mijn huisgenoten te overtuigen dat ik wel iets beteken in deze wereld, dat diezelfde toestellen mij gewoon vernederen en het bloed onder mijn nagels halen, dan is het voor mij te veel.

Mijn printer is jammer genoeg niet uniek. Er zijn gelijkaardige verhalen over mijn router, mijn Telenet-connectie, mijn pc’s en allerlei IT-apparatuur, waarbij ik me afvraag waarom het toch zo moeilijk blijkt te zijn om het gewoon betrouwbaar te laten draaien.

Dat blijken wel meer mensen zich af te vragen. Mijn vader heeft zijn hele leven gewerkt in de proces-controlafdeling voor een oliegigant. Met exact dezelfde componenten waar wij computers mee maken, bouwen ze daar systemen om raffinaderijen te besturen, stoomketels te controleren, en polymeerfabrieken te laten draaien. Daar is betrouwbaarheid prioriteit nummer één. Als er eens een stoomketel of een kraker ontploft is dat een megaramp, en daarom zijn de systemen ontworpen met maar één doel: betrouwbaarheid. Ik heb in de eerste jaren van mijn carrière in de telecomindustrie gewerkt, en ook daar worden systemen ontworpen op betrouwbaarheid. Als je de telefoon opneemt, verwacht je een kiestoon, en als dat er niet is, denk je dat er iets mis is met je toestel, niet met het telefoonnetwerk. In IT hebben we dat helemaal anders aangepakt: als er iets niet werkt, dan denken we onmiddellijk dat het de schuld is van IT.

De grote fout die we vaak maken is dat als wij in IT iets opbouwen, dat we altijd met het nieuwste van het nieuwste willen bouwen, en dat we het helemaal niet leuk vinden om die saaie betrouwbare oude technologie te gebruiken. We willen altijd de nieuwste chips, de laatste programmeertaal, de hipste hype eerst. In proces-controle, of telecom doen ze dat niet. Ze gaan liever met wat oudere technologie werken waarop ze kunnen vertrouwen, dan zich te storten op een hype, want dat is veel te gevaarlijk.

Misschien moeten we daar in IT maar eens goed over nadenken, want eigenlijk willen onze gebruikers vooral één ding: dat het werkt.

Peter Hinssen, zeer betrouwbaar (behalve in deadlines)
 

 

blogbusinesscolumnhinssenitprofessionalsmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken