Nieuws

Printerleveranciers moeten nieuwe markten aanboren

Willen printerleveranciers en het indirecte kanaal de komende tijd nog mooie inkomsten halen uit de markt voor printers en multifunctionals, dan moeten ze naar nieuwe domeinen gaan kijken zoals managed print services, smart multifunctionals en fleet document management systems. Want de komende maanden moet niet echt groei verwacht worden in de verkoop van toestellen zelf. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Gartner.

De Europese printermarkt kende een zwak vierder kwartaal, met een verkoop die er in aantal stuks ruim acht procent op achteruit boerde ten opzichte van 2007. Alles samen werden in de EMEA-regio wel nog goed 48 miljoen printers, copiers en multifunctionals aan de man gebracht. Uit de cijfers van Gartner blijkt dat zowel de verkopen aan consumenten als die aan bedrijven er op achteruit gingen.
 
HP blijft marktleider in deze markt, met een aandeel van 43%. Alles samen verkocht HP meer dan 20 miljoen stuks, een daling met bijna 11 procent, of bijna 2,5 miljoen stuks minder dan een jaar eerder. Canon ging er slechts 1,5% op achteruit en blijft de nummer twee, met een marktaandeel van 17%. Epson verloor 1% en komt als derde uit op een marktaandeel van 13,6%. Opmerkelijk is de opmars van Samsung, dat een groei van 16% meemaakte en nu al een marktaandeel haalt van 5,9%. Gartner merkt ook op dat Lexmark er zwaar op achteruit ging, omdat het merk omschakelt naar de meer winstgevende high-end modellen.

 

businesscopieritresellermanaged servicesmultifunctionalprinter

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken