Beveiligingsspecialist Trend Micro trekt al geruime tijd de kaart van Security as a Service, maar vervolledigt nu zijn aanbod met een aantal nieuwe hosted producten. Voor de reseller biedt dit model nieuwe kansen om de marge te verhogen.
Vooral klanten vragen naar gehoste beveiligingsoplossingen, zegt managing director Patrick Dalvinck van Trend Micro Benelux. Voor eindegebruikers biedt een dergelijke oplossing vooral voordelen inzake flexibiliteit en eenvoud. “Vaak hebben bedrijven ofwel te veel licenties gekocht van een product die ze niet gebruiken, maar vaker hebben ze meer gebruikers dan waarvoor ze licenties kochten. Met een SaaS-model weten ze dat ze correct betalen.” SaaS is een verdere stap in de vereenvoudiging van de hele beveiliging van een bedrijf, die we eerder al zagen met het installeren van specifieke ‘appliances’ voor specifieke beveiligingstoepassingen. “Alleen blijkt nu dat die appliances steeds sneller vervangen moeten worden omdat er nieuwe types bedreigingen aankomen. Dat is niet houdbaar.” Daarom is Trend Micro bijzonder trots op zijn Smart Protection Network, dat er voor zorgt dat alle updates ‘in the cloud’ gebeuren, en niet op iedere pc of server afzonderlijk moeten worden aangepast.
Trend Micro kondigde een aantal nieuwe producten aan die verder op de Saas-golf inspelen. Eerder al zat er mail hosting in het aanbod, daar komen nu SecureSite (voor websitebeveiliging) en Worry Free Business Security Hosted bij. Dit laatste pakket beschermt meerdere pc’s en notebooks binnen en buiten het kantoor tegen virussen en andere malware en is specifiek afgestemd op kleine KMO’s. Met single-install security kunnen bedrijven hun beveiliging vanuit elke locatie centraal beheren. Bescherming tegen bedreigingen vanuit het internet wordt constant geüpdatet door Trend Micro. Daarnaast is er ook nog Remote Manager die de reseller toelaat vanuit één console diverse oplossingen te beheren.
Volgens Dalvinck zitten er vooral voordelen voor de reseller vast aan Security as a Service. “Wij laten resellers toe nog steeds de oplossing af te stemmen op de behoeften van de klant. Alleen doet hij dat niet op een kleine doosje bij de klant, maar op een grote doos in ons datacenter.” Bovendien is SaaS ook financieel interessant. “In het klassieke model verkoopt een reseller eerst een licentie, en een jaar later verkoopt hij daar een renewal op. Met SaaS heeft hij een terugkerende inkomst die weliswaar lager ligt dan de licentiekost, maar toch hoger dan de renewal fee.”
Om de resellers te ondersteunen lanceerde Trend Micro een ‘SaaS for the Channel’-programma. Deze service bevat onder meer beloning voor kanaalpartners voor de verkoop van gehoste oplossingen van Trend Micro, lead-generatie naar aanleiding van verzoeken voor testversies, gratis verkoop- en producttraining voor gehoste producten, verbeterde beheermogelijkheden voor renewals met Worry-Free Remote Manager, alsook volledige betrokkenheid van resellers bij de uitvoering van renewals. Verder is er ook eEen ‘Hosted Security for the Channel’ playbook met aanwijzingen hoe Trend Micro-kanaalpartners succesvol kunnen zijn met gehoste beveiliging van Trend Micro.
Nu al maken gehoste producten ongeveer 15% van de omzet bij Trend Micro uit, en dat zal alleen maar groeien. Analisten van IDC voorspellen de komende vijf jaar een groei met 40 procent. “Ik zit al 20 jaar in deze industrie, en ik heb al veel hypes zien voorbijgaan, dus ik ga zelf geen pronostiek maken,” zegt Dalvinck. “Maar ik ben er wel zeker van dat SaaS een ‘form factor’ is die een vast onderdeel wordt van hoe wij onze producten naar de markt brengen.”