Ricoh beloont resellers met ColliShop-aankoopbons
Printer- en multifunctionalspecialist Ricoh koppelt aan zijn nieuwe partnerprogramma voor IT-resellers een origineel bonussysteem met ColliShop-aankoopbons. De verkoop van elk Ricoh-toestel levert de reseller sterren op die recht geven op aankoopbons bij Collishop, de online winkel van Colruyt.
“De meeste vendors geven kickbackbonussen die pas toegekend worden wanneer zeer hoge targets worden gehaald. Haalt de reseller die niet, dan krijgt hij niks”, aldus Laurent Mertens, senior channel marketeer bij Ricoh Belgium. “Wij stellen geen torenhoge targets, maar kennen sterren toe bij elke bestelling. Ook de reseller die twee toestellen per maand afneemt, wordt dus beloond.”
Via een webpagina kan de reseller op elk moment zijn saldo aan sterren bekijken en toegang krijgen tot de zowat 12.000 artikelen in het ColliShop-assortiment. “Daarin zit voor elk wat wils: van een goede fles wijn, over vakantiecheques tot een zwembad”, zegt Laurent Mertens.
Het bonussysteem maakt deel uit van het recente partnerprogramma dat Ricoh opstartte voor indirecte B2B-verkoop via een netwerk van IT-resellers. Als distributeur werkt Ricoh hiervoor samen met Copaco. Ricoh wil via het indirecte kanaal de verkoop van zijn laserprinters en kleine multifunctionals stimuleren. Voor grote multifunctionals en copiers blijft Ricoh zelf rechtstreeks zijn office automation dealers bedienen.
Alle resellers starten in de categorie ‘brons’ van het partnerprogramma. Daarmee krijgen ze alleen recht op het productgamma van A4-printers en –copiers. “Onze bedoeling is immers verder naam te maken in printers. De reseller moet zich eerst op dat vlak bewijzen”, verklaart Laurent Mertens. Op basis van hun omzetcijfers kunnen resellers naar hogere categorieën opklimmen. Daarin stijgt de sterrenbonus en krijgen ze ook recht op A3-toestellen. “Dat is een markt waarin we zeer sterk zijn en we merken dat de IT-resellers er veel belangstelling voor tonen”, stelt Mertens.
De reseller kan in het partnerprogramma ook rekenen op technische ondersteuning. Er werd een specifiek team van drie mensen toegewezen aan het distributiekanaal. Dat moet zorgen voor een vlotte service, waarbij er onder meer een beroep kan worden gedaan op de 200 Ricoh-technici voor herstellingen ter plaatse. Ook op het vlak van marketing stelt Ricoh zijn team van 25 mensen ten dienste van de reseller voor hulp bij events, publiciteit en offertes.
De ambities van Ricoh vergen volgens Laurent Mertens een verdere uitbreiding van het aantal IT-resellers. “Van de 150 huidige resellers merken we dat er ongeveer 35 echt actief bezig zijn met printers. In een eerste stap willen we er meer converteren naar actieve resellers. Als tweede stap, vanaf september 2009, zullen we een nieuwe inspanning leveren om bijkomende resellers aan te trekken.” Om te groeien op de printermarkt wil Ricoh ook met een tweede distributeur in zee gaan. “We denken daarbij eerder aan een verticaal gestructureerde value added distributor. Tegen september 2009 verwacht ik dat dit gerealiseerd zal zijn”, geeft Mertens aan.