Lexmark biedt partners standaardtools voor managed services
Printspecialist Lexmark biedt zijn Expert-partners vanaf mei een aantal kant-en-klare toepassingen die ze als extra service aan hun klanten kunnen aanbieden om kosten te reduceren en de productiviteit te verhogen. Een en ander kadert in het Managed Print Services-concept van Lexmark, dat ernaar streeft langlopende serviceovereenkomsten met de klanten aan te gaan.
Expert-partners, het hoogste niveau binnen het partnerprogramma van Lexmark, zullen de tools vanaf mei kunnen downloaden van de partnerwebsite. Voorbeelden van toepassingen zijn een tool die het verbruik van een multifunctionaltoestel weergeeft, een applicatie die bij het kopiëren helpt toner en papier te besparen, een module om het aanraakscherm van een toestel aan te passen aan de noden van de klant en een tool die via e-mail servicemeldingen kan versturen.
“Onze partners zullen zo beschikken over een heel pallet aan oplossingen die ze als extra service kunnen aanbieden aan hun klanten”, verklaart Danny Molhoek, general manager Lexmark Benelux. Lexmark situeert dit aanbod binnen het Managed Print Services-model (MPS), een geheel van diensten die de klant moeten helpen bij het optimaliseren van de print workflow, het rationaliseren van het printerpark en het verminderen van de milieu-impact. “We willen daarin meer focussen op standaardoplossingen die de partner ‘out of the box’ kan aandragen bij de klant”, aldus Molhoek.
De nieuwe oplossingen zijn volgens Danny Molhoek zeer geschikt voor het KMO-segment: “Ze zijn ook bruikbaar op enterpriseniveau, maar de ervaring leert toch dat daar meestal maatwerk nodig is. De nieuwe standaardoplossingen zijn net uitermate geschikt voor kleinere bedrijven om een aantal zaken te optimaliseren en automatiseren.”
Voor de Lexmark-partners moeten deze extra tools de kans geven op een goede marge. “Bedrijven bekijken vandaag zeker hoe ze kosten kunnen reduceren. Als je als reseller met de juiste oplossing advies kan geven om minder en goedkoper te printen, dan leidt dat tot een langdurige relatie met de klant. Onze toepassingen stellen de partner in staat om dat soort langetermijnrelaties te intensifiëren. We reiken de partner toegevoegde waarde aan die ze kunnen meenemen naar hun klanten”, zegt Danny Molhoek. “En verder leiden deze tools natuurlijk tot extra diensten die kunnen gefactureerd worden.”
Lexmark telt in de Belux ongeveer 600 actieve resellers, waarvan 35 met de Expert-status. Naast de extra tools voor Expert-partners, wil Lexmark alle partners nog meer de mogelijkheid geven om op een flexibele manier betrokken te worden in prijs-per-pagina contracten. Danny Molhoek: “Wanneer een prijs-per-pagina contract wordt aangegaan met de klant, moeten allerlei aspecten ingevuld worden: installatie, levering, onderhoud, beheer, rapportering, enz. Daarin bieden we de partner de nodige flexibiliteit: in overleg met de partner wordt bepaald welke rol hij daarin kan en wil spelen. In de praktijk gebeurt dit het meest bij Expert-partners, maar dit concept is ook mogelijk voor andere geregistreerde Lexmark-partners.”