Resellers reageren negatief op hoge transportkosten distributeurs
De hoge transportkosten die distributeurs aanrekenen, blijven een bron van ergernis bij de reseller. We vroegen een tiental resellers naar hun mening over de transportkosten.Uit onze rondvraag blijkt dat sommigen de kosten doorrekenen aan hun klant, anderen gaan de goederen zelf afhalen om kosten te besparen. Een overzicht van de reacties.
Christian Merckx, business unit manager Computacenter: “De stijging van de transportprijzen was normaal, maar ik zie niet direct het omgekeerde effect. Om de marges niet te zien afkalven denk ik dat resellers hun kosten – transport, maar ook administratieve kosten – moeten evalueren en doorrekenen aan de eindklant.” “We zijn nu verplicht dit door te rekenen aan de eindklant”, beamen Jorgen De Grande van IT-Home en Philippe Waslet van Waslet IT Services en Solutions.
“Als kosten stijgen, dan heb ik er begrip voor dat deze worden doorgerekend, maar het omgekeerde zou ook het geval moeten zijn”, zegt Marc Verschooten, zaakvoerder van T.H.I.S. “Pick-upkosten, stijging van minimumorders, … Er worden steeds meer kosten eenzijdig opgelegd, terwijl de productprijzen en de bruto winstmarge dalen.”
Geert Conard, CEO van IT Consult Services: “Meer dan de helft van de goederen die we verkopen halen we zelf af. We voelen de transportkost dus ook zelf. Het blijft echter jammer dat distributeurs vaak komen aanzetten met allerlei onduidelijke administratiekosten die uiteindelijk enkel door de dealer moeten worden opgehoest.”
Olivier Dufrennois van City R Services ergert zich: “Ik vind het een schandaal dat de transportkosten niet terug dalen. Ik kan een product bij een leverancier in Frankrijk goedkoper bestellen enkel en alleen omdat de transportkosten daar lager liggen.”
Bij Nicolas Van Geluwe van Torn Systems roept het thema diverse vragen op: “Het is vreemd dat sommige distributeurs het doen en anderen helemaal niets aanrekenen. Zou dit dus gewoon een extra middel kunnen zijn om geld te verdienen? Nog vreemder is het dat de transportkosten meestal lager liggen als je in het buitenland bestelt. Raar is ook: hoe groter de distributeur, hoe hoger de kosten. Wij bestellen slechts uitzonderlijk bij distributeurs met hoge transport- en handlingkosten. Niet alleen omdat dit een grote handicap is op onze marge maar ook uit principe.”
Mike Veeckmans, zaakvoerder van Spizzy, bekijkt het pragmatisch: “Groepeer je bestellingen bij de distributeur en zorg zo dat je de extra kost kan spreiden over meer producten.”
Niet iedereen kreeg trouwens met het probleem te maken: “Bij ons was er geen enkele stijging”, zegt Martine Serrien van Sencit Belgium.
Erik Bosmans, managing director TFE Electronics: “Transportkosten zijn niet te verwaarlozen in je prijsberekening. Wij zijn om deze reden producten gaan aankopen bij distributeurs die een redelijke of zelfs geen transportkost hanteren. De extra kost voor transport komt immers uit onze marges.”