3Com trekt opnieuw naar high-end markt

 

Netwerkleverancier 3Com gaat opnieuw resoluut voor de enterprisemarkt. Het netwerkbedrijf heeft al een lange geschiedenis in het zich lanceren in en opnieuw terugtrekken uit de high-end switching markt, maar naar eigen zeggen is het deze keer menens.

Rond de eeuwwisseling trok 3Com zich terug uit de markt voor krachtige netwerksystemen, een strategie die ervoor zorgde dat het netwerkbedrijf een tijd helemaal van de radar verdween bij veel bedrijven. “Een blunder van formaat”, geeft Benelux-directeur Bart Ankoné toe. Maar volgens hem is de markt nu weer klaar voor 3Com. Bart Ankoné deelt de geschiedenis van het netwerk gemakshalve in drie fases in: in de jaren ’90 van vorige eeuw was er de ‘flight to innovation’: heel veel nichebedrijven brachten heel technische producten met veel toeters en bellen. Klanten wilden het neusje van de zalm. In die periode boorde 3Com ook de ‘enterprise’ markt aan. Met het barsten van de internetzeepbel brak de tijd van de ‘flight to stability’ aan. De markt consolideerde en bedrijven kozen voor zekerheid door massaal de Cisco-kaart te trekken. Dat was net ook de periode waarin 3Com zich deels uit de enterprisemarkt en de actieve lokale verkoop terugtrok. “Nu zitten we in een fase van ‘flight to value’,” zegt Ankoné, “waarbij bedrijven zoeken naar kostenefficiënte, krachtige, flexibele technologische oplossingen.” Volgens 3Com zijn zowel de klanten als de resellers deels uitgekeken op de hegemonie van een partij als Cisco. “Daar zit ons potentieel. De economische recessie is een objectieve bondgenoot voor 3Com, dat waardevolle alternatieven biedt.” Naar eigen zeggen zijn de netwerkproducten van 3Com 40% goedkoper dan die van de concurrentie, maar zijn ze tegelijk 15% krachtiger en verbruiken ze veel minder energie.
 
De nieuwe enterprise switches zijn afkomstig van 3Coms Chinese dochter H3C. H3C startte indertijd als een joint venture tussen 3Com en de Chinese telecomspeler Huawei, maar drie jaar geleden verwierf 3Com volledige controle over H3C. De nieuwe high-end datacenterswitches die 3Com gisteren aankondigde, de H3C S12500, wordt al een tijd in China geleverd. H3C heeft daar een marktaandeel van 30%. De afgelopen tijd werden de Chinese switches ook al in Europa verkocht aan een aantal klanten, waaronder de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Tegelijk kondigde 3Com ook het H3C Intelligent Management Center aan, een managementconsole voor heterogene netwerkomgevingen.
 

Recent lieten analisten van Gartner zich positief uit over de nieuwe strategie van 3Com. Het bedrijf kreeg in de befaamde magische kwadrant een plaatsje bij de leiders, maar met een lagere ‘ability to execute’ dan Cisco, HP Procurve en Brocade. “3Com maakt eindelijk gebruik van de krachtige producten in het H3C-gamma en begint zich eindelijk als een eengemaakt bedrijf te gedragen”, schreven Mark Fabbi en Tim Zimmerman. Ze wezen erop dat 3Com beschikt over een productaanbod dat helemaal vernieuwd is, dankzij een lagekosten R&D-organisatie in China. De link met China is volgens Gartner overigens ook een zwakte. De analisten maken zich zorgen over adequate documentatie en goede supportprocessen.

Bart Ankoné is vooral blij met de duidelijkheid die de nieuwe aankondiging creëert: H3C als merknaam voor de enterprisesystemen en 3Com als merk voor alles wat de SMB-markt en de onderkant van de enterprisemarkt aangaat. Daarnaast staat dan nog een derde merk, Tippingpoint, voor high-end beveiligingssystemen.

 

3combart ankonébusinessciscoitprofessionalnieuwsraf peetersswitches

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken