Commvault bouwt partnernetwerk verder uit
Data management oplossingenleverancier Commvault breidt zijn resellernetwerk gestaag uit. Resellers die de oplossingen van Commvault aanbieden, krijgen meteen een sterk product in handen, zegt channel manager Belux Stefaan Lowet.
Het Amerikaanse Commvault timmert al meer dan 10 jaar aan de weg, en beschikt met de Simpana-software over een platform waarop klanten diverse toepassingen kunnen enten. “De software is heel modulair opgebouwd op één enkel platform,” zegt Lowet. “Wie begint met onze back-up module, kan daar later zonder moeite de modules voor replicatie, archivering, opslagbeheer of zoekfunctionaliteit aan toevoegen.” Daarmee zet Commvault zich af tegen andere toepassingen die Lowet als ‘point solutions’ omschrijft en die door bedrijven naast elkaar worden en slechts moeizaam geïntegreerd raken. Lowet benadrukt ook dat Commvault met eigen producten werkt. “Van de 1.000 werknemers van Commvault zijn er 500 actief in onderzoek en ontwikkeling. Wij zijn geen CA of Symantec dat allerlei producten koopt en nauwelijks verder ontwikkelt.”
Sinds enkele jaren werkt Commvault in de Benelux al samen met Telindus en later werd daar ook nog Erudict aan toegevoegd. “Dit zijn heel goede partners, die ook de nodige eerstelijnssupport bieden aan hun klanten.” Via distributeur Green Data Systems wil Commvault nu het aantal resellers in België verder uitbreiden. “Daarbij gaan we voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. We willen resellers die echt geloven in de Commvault en als onze ambassadeurs willen optreden.” Daarom worden aanvragen ook heel zorgvuldig gecheckt. Green Data Systems en Commvault zijn momenteel met een aantal bedrijven in gesprek.
Waarom moet een reseller in de eerste plaats Commvault aanbieden, en niet de producten van beter bekende concurrenten? Lowet wijst opnieuw naar het product. “Wij focussen enkel en alleen op databeheer. Dat is onze core business. Daarom kan de reseller er op rekenen dat hij altijd een product zal kunnen aanbieden dat een voorsprong heeft op de concurrenten.” Van het Commvalue programma kunnen resellers ook heel wat extra informatie krijgen die hen moet helpen rond het Simpana platform een lucratieve dienstenbusiness uit te bouwen. Lowet weet dat het Commvault nog aan naamsbekendheid ontbreekt, maar zegt dat daarin verbetering merkbaar is. Dat leidt hij alvast af uit het aantal kandidaturen dat hij binnenkreeg voor een pre-sales positie bij de Belgische vestiging.
Recent introduceerde Commvault ook een partnerprogramma voor Managed Service Providers die storage as a service willen opnemen in hun aanbod. Het programma werd nog maar net gelanceerd en voorlopig zijn hiervoor nog geen Belgische partners opgetekend. Maar ook met dit soort partners lopen momenteel gesprekken.