Gratis webdiensten zijn betrouwbaarder

Gratis online diensten zijn voor kleinere bedrijven nog steeds een betrouwbaardere keuze dan interne installaties, beweren gebruikers en aanbieders.

Je zou denken dat het ontbreken van service level agreements en uptime-garanties een nadeel is voor het zakelijk gebruik van gratis diensten. Maar volgens ervaringsdeskundigen is hun uptime even hoog of zelfs hoger dan bij een server binnen de bedrijfsmuren. Bovendien profiteren ze van de aanvullende mogelijkheden van webdiensten.

Betere prestatie

"Als je kijkt naar de storingen die optreden bij interne systemen, dan zullen de meeste bedrijven moeten toegeven dat de downtime tamelijk vergelijkbaar is", zegt Scott Rutherford. Hij is technisch directeur van Uservoice, een klein Amerikaans bedrijf dat gebruikmaakt van webdiensten.

Volgens Matthew Glotzbach, directeur productmanagement enterprise bij Google, hebben gratis online diensten zelfs een hoger uptimepercentage dan interne opties. Hij geeft het voorbeeld van een klein bedrijf dat zelf een server heeft draaien. Statistisch gezien, zegt hij, geeft dit een uptime van zo’n 95 procent. Terwijl gratis en betaalde online diensten bogen op een hoger percentage.

Ook Raju Vegesna, evangelist voor webproductiviteitssuite Zoho, stelt dat online diensten een betere uptimeprestatie hebben. De industrie van de online diensten zit bovendien nog in een vroeg stadium. Naarmate de technologie tot wasdom komt, "zullen uptimes alleen maar beter worden", denkt hij.

IT-kennis
Rutherford wijst op de extra voordelen van online diensten, zoals samenwerking en toegang vanaf iedere pc met internetverbinding. Bedrijven die gebruikmaken van online diensten hoeven bovendien geen kapitalen te spenderen aan het binnenhalen van de vereiste IT-kennis.

Waleed Hanafi, operationeel directeur van Global Refund Group, beaamt dit. Volgens hem kunnen kleine ondernemingen dankzij webdiensten taken verrichten die financieel onbereikbaar zouden zijn geweest indien ze alle systemen zelf hadden moeten opzetten.

Minder risico
Tevens stellen webdiensten bedrijven in staat om projecten tegen een veel minder hoog risico te testen. Immers: als een project een hit blijkt, kan een bedrijf ervoor kiezen om er serieus in te gaan investeren. Maar als het flopt, is er geen kapitaal over de balk gesmeten.

Volgens Hanafi kan een bedrijf dus beter de voorkeur geven aan online diensten. "In plaats van dat je kapitalen investeert in systemen, concentreer je je op het draaiend krijgen van het bedrijf. Je bedenkt wat werkt voor jou, en gaat dan kijken naar systemen die jouw manier van werken ondersteunen."
 

Wel moeten bedrijven goed bedenken of ze een gratis of betaalde online dienst willen. Het verschil is de ondersteuning. Een gratis dienst kan volstaan zolang gebruikers zelf back-ups doen, meent Rutherford.

Glotzbach van Google zegt dat bedrijven bij hun beslissing rekening moeten houden met hun risicoprofielen. Wat betreft ondersteuning, zegt hij: "Ik zou betalen, omdat ik de service level agreements wil, ik wil de telefoon kunnen oppakken en de leverancier kunnen bellen, ik wil de aanvullende functies die horen bij het betaalde aanbod."

Met een bijdrage van Victoria Ho

bedrijfbusinessitprofessionalnieuwsonline dienstuptimezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken