Belgacom in beroep tegen monsterboete
Belgacom tekent beroep aan tegen de boete die Proximus kreeg van de Raad voor de Mededinging. Dat maakte de telecomgroep gisteren bekend op een persconferentie.
De boete kwam er na de vaststelling van machtsmisbruik via zogenaamde wurgprijzen op de markt van grote zakelijke klanten. Proximus werkte met negatieve marges op die contracten in de periode 2004-2005. Het bedrag van 66,3 miljoen komt overeen met 8,25% van de jaarwinst van Belgacom vorig jaar.
De tarieven voor de grote klanten waren lager dan de groothandelsprijzen die de concurrentie moest betalen om oproepen naar het Proximus-net te sturen. De Belgacom-dochter sloot zo die markt af voor concurrenten Mobistar en Base.
Belgacom zegt in een mededeling de veroordeling "ten zeerste" te betreuren, maar ziet ook een lichtpunt: "Van de vijf soorten van misbruik van dominante marktpositie die door het auditoraat op 22 april 2008 werden aangeklaagd, aanvaardt de Raad er uiteindelijk maar één als gegrond, namelijk het hanteren van zogenaamde wurgprijzen op het professionele marktsegment in 2004-2005. Alle andere aanklachten werden dus verworpen", klinkt het.
Denkfout
En ook op dat punt is Belgacom het met de Raad voor de Mededinging oneens. Volgens de operator maakt de Raad een denkfout door de tarieven voor gesprekken tussen klanten van Proximus (‘on-nettarieven’) te vergelijken met de tarieven die het aan concurrenten aanrekende voor de afwikkeling van een oproep van hun eigen netwerk naar dat van Proximus (‘terminatietarieven’).
"De on-nettarieven maken deel uit van de diensten die Proximus aan zijn klanten aanbiedt. Een klant die intekent op een mobiel abonnement krijgt tegen een bepaald bedrag een volledig pakket diensten, waarbij het perfect moet kunnen dat men een goedkoper tarief krijgt voor bepaalde gesprekken, zoals de gesprekken op het eigen netwerk", vindt Belgacom.
"Het bestaan van on-nettarieven is niet alleen in België een marktgegeven, maar ook in vele andere Europese landen." Volgens Belgacom was er geen sprake van verkoop met verlies aan grote klanten.
De boete komt er na een klacht die was ingediend door de kleinere gsm-operator Base. Ook Mobistar, de tweede operator, kwam daarbij tussen als belanghebbende.