Indirect kanaal belangrijker voor verkoop pc's

De komende jaren zal het indirecte kanaal een steeds belangrijker rol gaan spelen in de verkoop van pc’s. Dat zegt het onderzoeksbureau Gartner. Gartner zegt dat 80% van de pc’s in 2012 via het indirecte kanaal verkocht zal worden.

Gartner stelde de laatste jaren al vast dat steeds meer pc’s via het indirecte kanaal gekocht worden. In 2004 was dat nog 66,6 procent, in 2008 waren was er een groei tot 74,3 procent. De komende jaren zet die trend zich dus door.
 
Gartner zegt dat vooral consumenten en kleine bedrijven er voor zorgen dat de rol van het tussenkanaal aan belang toeneemt. Wel is het zo dat bepaalde segmenten van de markt nog lange tijd de voorkeur zullen blijven geven aan het rechtstreeks kopen van hun pc’s. Daarbij gaat het om overheid, de onderwijsmarkt en de hele grote ondernemingen.
 
De groei van de indirecte verkoop komt niet alleen de reseller ten goede, ook grootwarenhuizen doen er goede zaken mee. Ook telecom retailers die bijvoorbeeld netbooks bundelen met mobiele contracten nemen een stuk van de groei voor hun rekening.
 
Volgens Gartner doen vooral winkels met meerdere merken in hun aanbod het goed. De consument wil daar immers komen kijken en vergelijken. Vaak beslist de consument ook op prijs. KMO’s doen dan weer het liefste een beroep op value added resellers omdat die ook de nodige ondersteuning kunnen bieden.
Gartner wijst er op dat de pc-markt heel volatiel is, met een scherpe daling van de prijzen de afgelopen jaren. PC-leveranciers die succesvol willen zijn, moeten heel goed nadenken hoe ze het indirecte kanaal zoveel mogelijk kunnen inzetten in hun marktstrategie. Nu de verkopen van pc’s achteruit boeren, moeten pc-leveranciers extra aandacht besteden aan hun indirecte kanaal, besluit Gartner.

 

businessgartnerindirect kanaalitresellerpc

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken