Nieuws

Microsoft wil beter huwelijk Bing en msn

Microsoft is druk bezig met een nieuw ontwerp voor het msn-webportaal. Daarbij staat een grondigere integratie met Bing boven aan de verlanglijst.

De geplande opfrisbeurt van msn gaat dus niet alleen om een modernere uitstraling. Microsoft hoopt vooral meer bezoekers naar zijn nieuwe zoekmachine te trekken.

Het bedrijf is al enige tijd aan het spelen met verschillende ontwerpen voor het zoekvakje, om zo te zien welk design tot de meeste zoekopdrachten leidt. Het msn-portaal levert nu de helft van alle zoekopdrachten bij Microsofts zoekmachine op. In verhouding typen er maar weinig mensen een zoekopdracht direct in op de pagina van Live.com, die voortaan door het leven gaat als Bing.com.

Artikelen op msn
"Mijn werk bestaat voor een belangrijk deel uit ontdekken hoe ik de Bing-ervaring op een logische manier naar msn haal", zegt Microsoft-vicepresident Erik Jorgensen.

Daarvoor benut Microsoft artikelen op de msn-site die direct verband hebben met de zoekmachine. Het bedrijf wil stukken schrijven die mensen naar Microsofts zoekresultaten voor winkels, reizen en lokale onderwerpen kunnen leiden. Dat zijn de meest winstgevende delen van de zoekmarkt en daarom ook de onderdelen waar Microsoft de focus op legt.

Belangrijk is dan dat het beeld minder verschilt als mensen heen en weer springen tussen msn en Bing. "Om eerlijk te zijn, denk ik dat we dat niet zo goed gedaan hebben", zegt Jorgensen. "Dat moeten we in het najaar oplossen."

Bing in de lift
In de eerste twee weken van haar bestaan heeft Bing wat marktaandeel weten te veroveren. De machine moet die winst nu vast zien te houden.

Buiten het verkeer van msn om rekent Microsoft ook op deals met computerbouwers Hewlett-Packard en Dell. Via die weg wil men meer mensen op Bing krijgen.

Microsoft heeft gezegd dat het in het eerste jaar in ieder geval een paar punten marktaandeel wil veroveren. Maar het heeft veel meer nodig dan dat om werkelijk te kunnen concurreren met Google. Daarom wordt verwacht dat de lange gesprekken met Yahoo, dat 20% van de Amerikaanse zoekmarkt in handen heeft, voorlopig nog worden voortgezet. 

 

bingbusinessgoogleitprofessionalmicrosoftmsnnieuwsyahoozoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken