Bing al groter dan Digg, Twitter en CNN
Website Mashable meldt dat zoekmachine Bing een maand na de oprichting meer unieke bezoekers per maand weet te trekken dan Digg, Twitter of CNN.
De site heeft ook het domein Live.com ingehaald, waar onder meer Hotmail en Msn Messenger onder vallen. Dat blijkt uit gegevens van meetinstantie Compete, die overigens alleen gebruikscijfers in de VS meet.
Verschil in marktaandeel
Toch zit er een kleine onduidelijkheid in de gegevens die Mashable gebruikt om de sterke groei van Bing te tonen. Een analyse waarbij we Bing afzetten tegen Google en Yahoo zet Bing op 49.571.922 unieke bezoekers in juni. Yahoo komt op 142.338.604 en Google op 145.948.025.
Het aantal bezoekers van Yahoo en Google lijkt daarmee bijna gelijk, terwijl het marktaandeel van de zoekmachines volgens Net Applications uitkomt op 81,22% voor Google tegen 9,21% voor Yahoo en 5,31% voor Bing.
Snel voet aan de grond
Wat uit beide metingen wel blijkt, is dat Bing daadwerkelijk voet aan de grond krijgt in de zoekmarkt. Volgens Net Applications heeft Bings voorganger Microsoft Live Search in de laatste tien maanden een marktaandeel gehad tussen 1,54 en 2,49% (dat is in juni gezakt naar 0,66%). Bing heeft in één maand tijd een aandeel van 5,31% weten te bemachtigen.
Dat gaat voornamelijk ten koste van Msn Global en Microsoft Live Search. Zowel Google als Yahoo laat lichte dalingen zien. Bij Google gaat het om een marginale daling van 81,50 naar 81,22%, bij Yahoo om een even kleine daling van 9,39 naar 9,21%.
In het geval van Google lijkt het eerder op een normaal verlies; de cijfers over de laatste tien maanden schommelen tussen 79,03 en 81,57%.
Bij Yahoo lijkt het een doorzetting van het verlies van marktaandeel dat al tien maanden gaande is. In augustus 2008 had de site een aandeel van 11,58%. Dat loopt sinds toen iedere maand met enkele tienden procentpunten terug tot het huidige aandeel.